محور مطالب کتاب: این کتاب در دو بخش مقالات و راهکارها به رشته نگارش درآمده است. آن چه در ورای این تحلیلها و راهکارها به عنوان هدف کلی دنبال میشود، بعد از سلامت روانی و انگیزش دانشجویان در مسیر فعالیت علمی، چشماندازی وسیعتر است: ایران امروز، به عنوان پرچمدار تمدنی معنوی در جهانی که بیشتر اقتصادگرا است، باید خصوصیات تربیتی و پرورشی ویژهای مانند شناخت تاریخ و جامعه خویش، شجاعت، و تعهد و احساس مسئولیت را در جوانان خود داشته باشد. اگر اقتدارگرایان جهان علاقه دارند جوانان ما منفعل، کم محصول و بیشتر مصرفکننده افکار دیگران، و صرفاً اقتصادنگر و یا رفاهزده و کمتعهد به جامعه خود باشند، لازم است فضاهای انسانی و فرهنگی جوانانمان را بیتدبیر به حال خود نگذاریم و همه برای تحقق همبستگی بیشتر استاد و دانشجو، آنهم در جهت نیازهای کشور همداستان شویم. این اهداف در برنامهریزی برای فضای انسانی دانشکده و دانشگاه است که میتواند محقق شود، و هدف این مجموعه توجه دادن مسئولان و دانشگاهیان به این حوزه فکری است تا برنامهریزی آن در دانشکدهها و دانشگاهها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
حیطه : روانشناسی انگیزش، آسیبشناسی، نیازهای جوان امروز.
بخشی از سرفصلهای کتاب:
بخش اول. ضرورت هدفمندی، مفهوم عملی توحید در زندگی و احساس امنیت، نیازهای عاطفی دانشجویان، الگوگیری از اساتید، شناخت پیشینه علمی: گامی به سوی خودباوری
بخش دوم. راهکارها برای گسترش هدفمندی،خودباوری، و نیازهای هیجانی.
انتشار: دفتر امور فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، فروردین ۱۳۸۸٫