هدفمندی و خودباوری در دانشگاه

انتشار یافته در تاریخ: 25 مارس 2009

محور مطالب کتاب: اين کتاب در دو بخش مقالات و راهکارها به رشته نگارش درآمده است. آن چه در ورای اين تحليل‌ها و راهکارها به عنوان هدف کلی دنبال می‌شود، بعد از سلامت روانی و انگيزش دانشجويان در مسير فعاليت علمی، چشم‌اندازی وسيع‌تر است:  ايران امروز، به عنوان پرچم‌دار تمدنی معنوی در جهانی که بيشتر اقتصادگرا است، بايد خصوصيات تربيتی و پرورشی ويژه‌ای مانند شناخت تاریخ و جامعه خویش، شجاعت، و تعهد و احساس مسئولیت را در جوانان خود داشته باشد. اگر اقتدارگرايان جهان علاقه دارند جوانان ما منفعل، کم محصول و بيشتر مصرف‌کننده افکار ديگران، و صرفاً اقتصادنگر و يا رفاه‌زده و کم‌تعهد به جامعه خود باشند، لازم است فضاهای انسانی و فرهنگی جوانانمان را بی‌تدبير به حال خود نگذاريم و همه برای تحقق همبستگی بيشتر استاد و دانشجو، آن‌هم در جهت نيازهای کشور هم‌داستان شويم. اين اهداف در برنامه‌ريزی برای فضای انسانی دانشکده و دانشگاه است که می‌تواند محقق شود، و هدف اين مجموعه توجه دادن مسئولان و دانشگاهيان به اين حوزه فکری است تا برنامه‌ريزی آن در دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.

Book_Hadafmandi_1388

حیطه : روان‌شناسی انگیزش، آسیب‌شناسی، نیازهای جوان امروز.

بخشی از سرفصلهای کتاب:

بخش اول. ضرورت هدفمندی، مفهوم عملی توحید در زندگی و احساس امنیت، نیازهای عاطفی دانشجویان، الگوگیری از اساتید، شناخت پیشینه علمی: گامی به سوی خودباوری

بخش دوم. راهکارها برای گسترش هدفمندی،خودباوری، و نیازهای هیجانی.

انتشار: دفتر امور فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، فروردین 1388.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.