چالش‌‌های زندگی دانشجویی

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

با ورود به دانشگاه، جوانان از محیطی کوچک (مدرسه) به محیطی به مراتب بزرگ‌‌تر وارد می‌‌شوند، و در اکثر موارد، اطلاعات آنان در مورد رشته تحصیلی و حتی نحوه متفاوت درس خواندن در دانشگاه بسیار محدود است. واضح است که سازگار شدن با شرایط جدید، یافتن جایگاه خود و احساس احاطه و امنیت در محیط و اتصال به آن چندان آسان نیست. هر تغییری در زندگی نوعی استرس است و مواجهه موفق با آن نیازمند دانش است.

stand_Chaleshha

علاوه بر این در این دوران، که دوران هویت‌‌سازی است، چالش‌‌های جدیدی مانند افزایش ناگهانی توقعات خانواده و اطرافیان، فشار فرهنگی و مواجهه با فرهنگ‌‌های متفاوت، و لزوم تجربه زندگی مستقل به دانشجو روی می‌‌آورد. مواجهه با همه این چالش‌‌ها، آن‌‌هم در حالی که او با عبور از کنکور، هدف قبلی را پشت سر نهاده و احتمالاً هنوز هدف جدیدی ندارد تا انگیزه تلاش جدیدی باشد، آگاهی‌‌ها و مهارت‌‌های جدیدی را لازم می‌‌سازد. علاوه بر دانشجویان، والدین نیز ، چالش‌‌هایی مانند احساس از دست دادن نظارت بر فرزند،مسئله استقلال فرزندان، تغییر در افکار و رفتارهای فرزندان، و ابهام نسبت به آینده شغلی آنان را تجربه می‌‌کنند.
در این سخنرانی ضمن پرداختن به این چالش‌‌ها، راهکارهای فائق آمدن بر آن‌‌ها مورد بررسی قرار می‌‌‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.