خانواده و کودک

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

در سومین قسمت از مبحث خانواده، به کودک پرداخته می‌‌شود. فرزندان سالم و متعادل، شریف و مسئولیت‌‌‌پذیری که به رشد جامعه بشری می‌‌اندیشند محصول چه نوع خانواده و چه شیوه‌‌ تربیتی هستند؟ واقعیت آن است که فرزندپروری نیازمند دانش است و همسران بایستی ضمن پای‌‌بندی به جایگاه‌‌های طبیعی خود در خانواده، خود را به دانش مورد نیاز در تربیت فرزندان مجهز سازند. جایگاه و نقش  پدر در احساس امنیت و شکل گیری عزّت نفس و اقتدار درونی کودک چیست؟  پشتیبانی از کودک در قبال تحقیر یا فشارهای مورد مواجهه در مدرسه چه نقش تعیین کننده ‌‌ای در رشد  و استحکام شخصیت و عزّت نفس او ایفا می‌‌کند؟

Stand_Family3(family&child)

نقش مادر در رشد عاطفی کودک چیست؟والدین چگونه می‌‌توانند در دنیای کودک وارد شوند و ارتباط بیشتر و مؤثّرتری با او برقرار کنند؟ چگونه می‌‌توانند با آثار نامطلوب سایر عوامل اثرگزار در رشد کودک مانند رسانه‌‌ها و معاشرین مقابله نمایند؟  راهکارهای عملی برانگیختن مسئولیت‌‌پذیری نسبت به اجتماع، تقویت روحیه تفکر، و احساس اعتماد به نفس و خودباوری در فرزندمان کدام است؟ چگونه  فرزند خود را با مسائل و محدودیت‌‌های مالی خانواده از همان کودکی آشنا  کنیم  و فرزندی مسئول و  یاری‌‌رسان پرورش دهیم؟   چرا تشویق و تنبیه رشد دهنده  بایستی ناظر به کار کودک  باشد و نه خود  او؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.