تمدن اسلامی و لزوم توجه به میراث علمی ما

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

شايد بسیاری از  جوانان ما تنها همين قدر بدانند که دانشمنداني همچون جابربن حيان، ابوعلي سينا، ابوریحان بیرونی و زکرياي رازي انسان‌‌هاي بزرگي در تاريخ ما بوده‌‌اند. اما آيا تمام داستان همین است؟ نحوه بیان مطالب در کتب رایج درسی به گونه‌‌ای بوده است که جوانان ما علم را پدیده‌‌ای غربی تلقی نمایند و نقش اندیشه پدران خویش را در آن درک نکنند.

Stand_IslamicCiv

در این سخنرانی بحثی پيرامون لزوم نگاه عميق‌‌تر به ميراث علمی ما ارائه می‌‌گردد. اين ميراث چگونه به کار آينده ما خواهد آمد؟ اگر اين میراث نتواند برای امروز و فردای ما نقشی ايفا کند، حق است پرسيده شود که چه لزومي براي درک آن وجود دارد؟ چنانچه خواهیم دید، از یک سو این میراث با دانشی که  امروزه در دانشگاه‌‌ها تدریس می‌‌شود کاملاً مرتبط است و از سوی دیگر مبنایی بی‌‌نظیر برای استقلال فکری ما در جهت‌‌گیری علمی و فنی در آينده است. با تمرکز بر دستاوردهای  ناشناخته فنی و مهندسی در تمدن اسلامی در حوزه‌‌های  تکنولوژی، فیزیک مکانیک، پمپ‌‌ها و ساعت‌‌ها،آدمواره‌‌ها و … نشان داده خواهد شد که بسياری از آن‌‌چه امروز بدون نام يا گاه به نام ديگران تدريس می‌‌شود، از دستاوردهای اين ميراث علمی یا در امتداد آن است. نهایتا نتایج مهمّی  که درک  این پیشینه علمی برای آینده ما  در بر  دارد ، تشریح خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.