ظهور و افول اسپانیای اسلامی

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

اسپانیا سرزمینی است در جنوب قاره اروپا، که به مدّت قریب هشتصد سال تمدّن اسلامی، نگین شکوفایی علمی و دروازه انتقال علوم و فنون به سایر مناطق اروپا بوده است. در این سخنرانی به  ترسیم جلوه‌‌های زندگی روزمره، کتابخانه‌‌ها و مراکز پویای علمی، و شرایط صنعت و بازار در آن دوره  پرداخته شده، و به استناد منابع تاریخی، شرایط اروپا به طور همزمان در آن دوره مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. اماّ اشتباهاتی که حاکمین اسپانیای مسلمان مرتکب شدند، به همراه دسته‌‌ای از  عوامل اجتماعی درونی و عوامل بیرونی، آرام آرام این جامعه پویا را تضعیف کرد، تا در سال ۱۴۹۲، مغلوب جنگجویان شمال اروپا گردد.

Stand_ISpain

این عوامل چه بود؟ و چگونه زمینه تضعیف یکی از قوی‌‌ترین و ثروتمندترین جوامع آن زمان فراهم آمد؟ و میراث آن به چه کسانی رسید؟

در این سخنرانی علاوه بر کوشش برای پاسخ به  سوالات فوق، به شواهد زنده انتقال علوم  پایه و فنون مهندسی از جهان اسلام به اروپا از  دروازه اسپانیا اشاره شده و آرای مورّخان غربی و شرقی در این زمینه به طور همزمان مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. چنان که خواهیم دید، این بررسی، به  زندگی علمی امروز ما، بسیار مرتبط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.