شخصیت سالم و مدیریت زندگی

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

یکی از ویژگی‌‌های کارآمد در شخصیت سالم، پویایی فکری و حضور در لحظه است. توجّه افرادی که فاقد این توانایی هستند، اغلب معطوف به گذشته یا آينده است و تجربه جاری زمان حا ل مورد تحلیل عقلانی و توجه هشیارانه قرار نمی‌‌گیرد. لذا برخورد با مسائل جاری بر اساس ذهنیت‌‌های کلیشه‌‌ای و نه با درک شرایط صورت می‌‌گیرد و گاه چالش‌‌هایی که بایستی با تفکر و جستجوی راه حل به صورت عقلانی حل شوند، آن‌‌قدر به تعویق می‌‌افتند تا به احساس درماندگی منجر شوند.

در این سخنرانی ارتباط میان برخی ویژگی‌‌های شخصیت سالم، و مدیریت زندگی مورد توجّه قرار می‌‌گیرد. نشان داده می‌‌شود که چرا افراد دارای تعقل فعّال و پویایی در لحظه، از امید بالاتری برخوردار هستند، هیجانات خود را بهتر مدیریت می‌‌کنند، با شرایط جدید بهتر سازگار می‌‌شوند، از خلاقیت بیشتری برخوردار هستند و در روابط اجتماعی موفق‌‌تر عمل می‌‌کنند. آن‌‌ها می‌‌توانند در دشواری‌‌ها، از زوایای جدیدی به مسئله بنگرند و راه حل پیدا کنند، و هر بار که در محیط زندگی و اعضای خانواده خود می‌‌نگرند، برداشتی تازه داشته و دچار یکنواختی نشوند. در نهایت رشد پویایی فکر و توانایی  حضور در لحظه بررسی می‌‌‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.