پیام های غیرمستقیم

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

امروز ما در دریایی از پیام‌‌ها زندگی می‌‌کنیم؛ علاوه بر رسانه‌‌هایی مانند تلویزیون و تابلوهای تبلیغاتی، هر پیام دیداری و هر پیام شنیداری، و حتی معماری بنایی که در آن زندگی می‌‌کنیم، با ما حرف می‌‌زنند و حاوی پیام‌‌های مستقیم و غیر مستقیم هستند. پیام‌‌های مستقیم معمولاً توسط خودآگاه ما تحلیل می‌‌شوند و ما می‌‌توانیم مضمون آن‌‌ها را بپذیریم یا رد کنیم. اما تحت شرایط مشخصی، پیام‌‌های غیر مستقیم می‌‌توانند بدون آن که توسط ما تحلیل شوند به ذخیره افکار و انگاره‌‌های ناخودآگاه ما افزوده شوند.

Stand_Mindfulness4(indirectMessages)

این انگاره‌‌ها همانند سایر انگاره‌‌های ما بر رفتارهای اتوماتیک (بدون فکر) ما تأثیر می‌‌گزارند و حتّی بعدها، ممکن است منبع اولیه آن پیام را از خاطر برده و مضمون آن‌‌ها را نتیجه فکر و جزئی از نگرش خود تلقّی کنیم. این امر در عصر ما که انبوه اطلاعات مجال کم‌‌تری برای تحلیل می‌‌گذارد، به مراتب بیشتر از گذشته است.

در این سخنرانی شرایط ارائه موفق یک پیام مستقیم یا مخابره پیام‌‌های غیرمستقیم به ناخودآگاه انسان مرور شده، و به تکنیک‌‌های مدوّن “قانع‌‌سازی”  مخاطب، بدون آن که او خود بداند، اشاره می‌‌گردد. سپس به این سوال پرداخته می‌‌شود که چگونه می‌‌توان در دنیای پیام‌‌ها آگاهانه و متفکّرانه زندگی کرد و خود را از آثار ناخواسته مصون نگاه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.