اقناع ناهشیار

انتشار یافته در تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۲

بسیاری از ما ممکن است خود را نسبت به تأثیرپذیری از تبلیغات مصون بدانیم، یا تصور کنیم که کسی نمی‌‌تواند ما را نسبت به خرید چیزی یا انجام کاری که نمی‌‌خواهیم متقاعد سازد. اما قدرت فراوانی در پیام‌‌های برنامه‌‌ریزی شده وجود دارد که با دانش روان‌‌شناسی برای اثرگزاری یا متقاعد کردن طراحی شده‌‌اند، و در واقع تنها با پویایی فکری، مدیریت اطلاعات دریافتی در روز، و قدرت تحلیل می‌‌توان اطمینان حاصل نمود که اغلب آن‌‌چه می‌‌پذیریم، از مجرایی عقلانی باشد.

Stand_Mindfulness6(MindlessPersuasion)

در این سخنرانی با پرداختن به بخشی از شیوه‌‌های شناخته شده و رایج اثرگزاری و قانع‌‌سازی (اقناع) و با طرح چند مدل اثرگزاری نشان داده می‌‌شود که چگونه “تبلیغات طراحی‌‌شده”  می‌‌توانند چه از طریق هشیار و چه از طریق ناهشیار بر ما تأثیر بگذارند.  برخی از این آثار آن‌‌قدر مخفی هستند، که ممکن است ما مدّت‌‌ها بعد  منبع آن‌‌ها را فراموش کرده و آن‌‌ها را از افکار خود به حساب آوریم.  در  خاتمه به مسئله مصونیت پرداخته می‌‌شود و مهارت‌‌هایی  مورد بررسی قرار می‌‌گیرند که در عصر نسبتاً پیچیده حاضر برای مدیریت اطلاعات دریافتی مورد نیاز هستند.  بخشی از این مهارت‌‌ها به انتخاب‌‌گری و محدود کردن جریان اطّلاعات زائد، و بخشی به شناخت  شیوه‌‌های اثرگزاری  مربوط است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

استاد ساویز کار تخصصی خود را در رشته مهندسی آغاز کردند و پیشینه موفقی شامل بیش از بیست و پنج سال مدیریت تولید ماشین آلات صنعتی در کشور دارند. همزمان با توجه به گرایش عمیق به مطالعات انسانی، تحصیلات خود را در حوزه جامعه شناسی و سپس روانشناسی دنبال کردند. در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده و امروز ضمن ادامه تحقیقات خود، به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه به اجرای طرح هایی برای رشد پویایی و انگیزه علمی و سلامت دانشجویان مشغول هستند. علائق تحقیقاتی ایشان در حال حاضر در حوزه روانشناسی خانواده ، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی و فضای انسانی دانشکده ها و ارتباط ساختار و کیفیت آن ها با انگیزش و سلامت فراگیرندگان است. ایشان هرروزه سهم مهمی از وقت خود را به مطالعه و ارائه مشاوره اختصاص می دهند.