عملیات روانی ، مبانی و شیوه‌‌ها

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

عملیات روانی به اقدامات  گسترده‌‌ای گفته می‌‌شود که به منظور تأثیرگزاری بر نظرات، احساسات، موضع‌‌گیری‌‌ها و رفتارهای گروه‌‌های دوست، دشمن، یا بی‌‌طرف صورت می‌‌گیرد. این اقدامات که چه در زمان درگیری و چه در زمان صلح، در طول تاریخ بین گروه‌‌ها و کشورهای مختلف رایج بوده است، امروز با گسترش ابزار اطلاع‌‌‌رسانی در وسعت جهانی، نقش پررنگ‌‌تری در زندگی روزمره انسان یافته است. تکنیک‌‌های عملیات روانی ریشه در علم روان‌‌شناسی و جامعه‌‌شناسی دارند و ما نیز از همین منظر به آن توجه می‌‌کنیم.

Stand_Mindfulness7(PsyMethodsOp)

یکی از ساده‌‌ترین تکنیک‌‌ها در اثرگزاری روانی، شرطی‌‌سازی است، که در آن دیدن مکرّر یک نماد (مانند سیگار)در کنار  یک امر دیگر (مانند قهرمان فیلم)  تداعی‌‌گر آن می‌‌شود و مثلاً در نوجوانان این احساس را ایجاد می‌‌‌کند که سیگار کشیدن از نشانه‌‌های بزرگ شدن است. در این سخنرانی ابتدا به تعریف و شناسایی عناصر پایه‌‌ای در عملیات روانی پرداخته و سپس تعدادی از تکنیک‌‌های شناخته شده آن تشریح می‌‌گردد، و در نهایت به شیوه‌‌های مقابله با عملیات روانی اشاره خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.