زمینه‌‌های رشد خلاقیت

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

توجّه به خلّاقیت در آموزش امری ستوده است. امّا حرکت به سوی پرورش دانش‌‌آموزان یا دانشجویان خلّاق به آسانی برگزاری یک کلاس، مثلاً برای بالا بردن مهارت‌‌های کامپیوتری افراد نیست. به نظر می‌‌رسد خلّاقیت حقیقی نیازمند تحولات مهمّی در ساز وکارهای آموزشی است.

Stand_Mindfulness10(Creativity)

فرزندان ما بایستی بتوانند از محصور ماندن در چارچوب معلومات رسمی پرهیز نموده،و در پاسخ با یک نیاز اصیل که خود نیز  آن را لمس کرده و از انگیزه کافی برای پاسخ‌‌‌گویی به آن برخوردارند، به تلاش و آفرینش فکری دست بزنند. به این ترتیب حجم بالای اطلاعات درسی مورد ارزشیابی بدون آن که مجال قابل توجّهی برای تفکّر و تعمّق وجود داشته باشد، یا انقطاع برنامه آموزش از نیازهای ملموس بومی و ملّی، خود مانعی بر سر راه خلّاقیت است. گذشته از لزوم توجه به این پیش‌‌نیازهای اساسی خلّاقیت، شیوه‌‌های تدریس و ارزشیابی نیز بر بروز یا عدم بروز خلّاقیت‌‌های فراگیران مؤثّر هستند، و در این زمینه رویکرد محیط آموزشی به مسائلی مانند نحوه تدریس، پاداش‌‌دهی، رقابت و برتابیدن تفاوت‌‌های فردی حائز اهمّیت است.

در این سخنرانی ضمن پرداختن به زمینه‌‌های مساعد و نامساعد خلاقیت، راهبردهای ارتقای خلاقیت و کارآمدی فارغ التحصیلان مورد بحث و بررسی قرار می‌‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.