برنامه علمی بومی در آموزش و پژوهش

انتشار یافته در تاریخ: 2 ژانویه 2014

چرا شرایط فعلی با نیازهای بومی ما سازگار نیست،  تاریخچه آموزش جدید در ایران و اقتباس از غرب، علوم در خدمت صنعتی شدن غرب، جدایی تعلیم و تربیت از نیازهای ما، لزوم شناخت برنامه‌ریزان از نیازهای جامعه، تجربه و تفکر، پیشینه علمی ما و شیوه درس‌گذاری، ظرفیت جهان‌بینی الهی ما برای گشودن عرصه‌های جدید در علم، بررسی ویژگی‌های لازم برای برنامه علمی بومی در حوزه‌های کشاورزی، دفاعی، و…، اساس تربیت انسان متعالی و Thumb26مسئله خلّاقیت در آموزش، بررسی نقّادانه برنامه درس ملّی: مبانی فلسفی (هستی شناسی؛ مانند وحدت در عین کثرت، و انسان‌شناسی؛ مانند شخصیت و فطرت انسان)، شایستگی‌های پایه‌ای (تعقّل، ایمان، علم، اخلاق، عمل) و گسترش آن‌ها، حوزه‌های یادگیری (تفکّر و حکمت، ریاضیات، علوم تجربی، و بحثی در مورد گنجاندن درس منطقLogic )، شیوه‌های یاددهی و یادگیری (فعّال، مشارکتی، و …).

                (مدّت زمان جلسه حداقل ۲ساعت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.