برنامه علمی بومی در آموزش و پژوهش
چرا شرایط فعلی با نیازهای بومی ما سازگار نیست، تاریخچه آموزش جدید در ایران و اقتباس از غرب، علوم در خدمت صنعتی شدن غرب، جدایی تعلیم و تربیت از نیازهای ما، لزوم شناخت برنامهریزان از نیازهای جامعه، تجربه و تفکر، پیشینه علمی ما و شیوه درسگذاری، ظرفیت جهانبینی الهی ما برای گشودن عرصههای جدید در علم، بررسی ویژگیهای لازم برای برنامه علمی بومی در حوزههای کشاورزی، دفاعی، و…، اساس تربیت انسان متعالی و مسئله خلّاقیت در آموزش، بررسی نقّادانه برنامه درس ملّی: مبانی فلسفی (هستی شناسی؛ مانند وحدت در عین کثرت، و انسانشناسی؛ مانند شخصیت و فطرت انسان)، شایستگیهای پایهای (تعقّل، ایمان، علم، اخلاق، عمل) و گسترش آنها، حوزههای یادگیری (تفکّر و حکمت، ریاضیات، علوم تجربی، و بحثی در مورد گنجاندن درس منطقLogic )، شیوههای یاددهی و یادگیری (فعّال، مشارکتی، و …).
(مدّت زمان جلسه حداقل ۲ساعت)