سلامت انسان و رسانه: شرحی برای خوانندگان

انتشار یافته در تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲

نقش امروزی رسانه‌ها، از جمله رسانه‌ای مانند تلویزیون، با توجّه به امکان ارسال حجم بالایی از اطلاعات و نفوذ به عمیق­‌ترین زوایای خصوصی خانه­‌ها، در تاریخ بی­‌سابقه است. به راستی این پدیده جدید تا چه حد با رشد و سلامت انسان سازگاری دارد؟ چگونه به رسانه‌هایی که بر مبنای اهداف و منافع صاحبان خود به دنبال اثرگزاری بر روی مخاطبان و شکل‌دهی دنیای پدیدارشناختی و سبک زندگی ما هستند اعتماد می­‌کنیم؟ این رسانه­‌ها تا چه اندازه می‌توانند بر ویژگی­‌های طبیعی و ارزش‌های اخلاقی رفتاری انسان تأثیر مخرّب و منفی بگذارند؟ مکانیزم‌های دفاعی ما برای مقابله با این تخریب گسترده و حفظ سلامت فردی (روانی) و اجتماعی‌مان چیست؟ این مجموعه سعی دارد در چند مقاله پیاپی به اختصار به این پرسش‌ها بپردازد.

این مقالات عبارتند از:ChildinFrontOfTV

مقاله اول: سلامت انسان و بخشی از نشانه‌های آن

مقاله دوم: رابطه جهان‌بینی و قدرت مدیریت، مشابه رابطه بستر خاک و درخت

مقاله سوم: رسانه به عنوان ابزاری برای جهت­‌دهی به انسان عصر حاضر

مقاله چهارم: رسانه‌ها و ایجاد نگرش ساختگی به دنیای واقعی

مقاله پنجم: رسانه‌ها و جهت‌دهی به دنیای ذهنی مخاطب

مقاله ششم: چگونه می­توان از دام دنیای ساختگی رسانه‌ها رهایی یافت؟

خواننده علاقه‌مند می‌تواند متن PDF مجموعه شش مقاله را نیز دریافت نماید:  PDF_wavyico

تصویر از طاهر شبانی – خبرگزاری فارس

  1. احمدیان گفت:

    ممنون از زحماتتون…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

استاد ساویز کار تخصصی خود را در رشته مهندسی آغاز کردند و پیشینه موفقی شامل بیش از بیست و پنج سال مدیریت تولید ماشین آلات صنعتی در کشور دارند. همزمان با توجه به گرایش عمیق به مطالعات انسانی، تحصیلات خود را در حوزه جامعه شناسی و سپس روانشناسی دنبال کردند. در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده و امروز ضمن ادامه تحقیقات خود، به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه به اجرای طرح هایی برای رشد پویایی و انگیزه علمی و سلامت دانشجویان مشغول هستند. علائق تحقیقاتی ایشان در حال حاضر در حوزه روانشناسی خانواده ، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی و فضای انسانی دانشکده ها و ارتباط ساختار و کیفیت آن ها با انگیزش و سلامت فراگیرندگان است. ایشان هرروزه سهم مهمی از وقت خود را به مطالعه و ارائه مشاوره اختصاص می دهند.