سلامت انسان و رسانه: شرحی برای خوانندگان

انتشار یافته در تاریخ: 15 فوریه 2014

نقش امروزی رسانه‌ها، از جمله رسانه‌ای مانند تلویزیون، با توجّه به امکان ارسال حجم بالایی از اطلاعات و نفوذ به عمیق­‌ترین زوایای خصوصی خانه­‌ها، در تاریخ بی­‌سابقه است. به راستی این پدیده جدید تا چه حد با رشد و سلامت انسان سازگاری دارد؟ چگونه به رسانه‌هایی که بر مبنای اهداف و منافع صاحبان خود به دنبال اثرگزاری بر روی مخاطبان و شکل‌دهی دنیای پدیدارشناختی و سبک زندگی ما هستند اعتماد می­‌کنیم؟ این رسانه­‌ها تا چه اندازه می‌توانند بر ویژگی­‌های طبیعی و ارزش‌های اخلاقی رفتاری انسان تأثیر مخرّب و منفی بگذارند؟ مکانیزم‌های دفاعی ما برای مقابله با این تخریب گسترده و حفظ سلامت فردی (روانی) و اجتماعی‌مان چیست؟ این مجموعه سعی دارد در چند مقاله پیاپی به اختصار به این پرسش‌ها بپردازد.

این مقالات عبارتند از:ChildinFrontOfTV

مقاله اول: سلامت انسان و بخشی از نشانه‌های آن

مقاله دوم: رابطه جهان‌بینی و قدرت مدیریت، مشابه رابطه بستر خاک و درخت

مقاله سوم: رسانه به عنوان ابزاری برای جهت­‌دهی به انسان عصر حاضر

مقاله چهارم: رسانه‌ها و ایجاد نگرش ساختگی به دنیای واقعی

مقاله پنجم: رسانه‌ها و جهت‌دهی به دنیای ذهنی مخاطب

مقاله ششم: چگونه می­توان از دام دنیای ساختگی رسانه‌ها رهایی یافت؟

خواننده علاقه‌مند می‌تواند متن PDF مجموعه شش مقاله را نیز دریافت نماید:  PDF_wavyico

تصویر از طاهر شبانی – خبرگزاری فارس
ss

  1. احمدیان گفت:

    ممنون از زحماتتون…

پاسخ دادن به احمدیان لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.