اقناع ناهشیار

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

بسیاری از ما ممکن است خود را نسبت به تأثیرپذیری از تبلیغات مصون بدانیم، یا تصور کنیم که کسی نمی‌‌تواند ما را نسبت به خرید چیزی یا انجام کاری که نمی‌‌خواهیم متقاعد سازد. اما قدرت فراوانی در پیام‌‌های برنامه‌‌ریزی شده وجود دارد که با دانش روان‌‌شناسی برای اثرگزاری یا متقاعد کردن طراحی شده‌‌اند، و در واقع تنها با پویایی فکری، مدیریت اطلاعات دریافتی در روز، و قدرت تحلیل می‌‌توان اطمینان حاصل نمود که اغلب آن‌‌چه می‌‌پذیریم، از مجرایی عقلانی باشد.

Stand_Mindfulness6(MindlessPersuasion)

در این سخنرانی با پرداختن به بخشی از شیوه‌‌های شناخته شده و رایج اثرگزاری و قانع‌‌سازی (اقناع) و با طرح چند مدل اثرگزاری نشان داده می‌‌شود که چگونه “تبلیغات طراحی‌‌شده”  می‌‌توانند چه از طریق هشیار و چه از طریق ناهشیار بر ما تأثیر بگذارند.  برخی از این آثار آن‌‌قدر مخفی هستند، که ممکن است ما مدّت‌‌ها بعد  منبع آن‌‌ها را فراموش کرده و آن‌‌ها را از افکار خود به حساب آوریم.  در  خاتمه به مسئله مصونیت پرداخته می‌‌شود و مهارت‌‌هایی  مورد بررسی قرار می‌‌گیرند که در عصر نسبتاً پیچیده حاضر برای مدیریت اطلاعات دریافتی مورد نیاز هستند.  بخشی از این مهارت‌‌ها به انتخاب‌‌گری و محدود کردن جریان اطّلاعات زائد، و بخشی به شناخت  شیوه‌‌های اثرگزاری  مربوط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)