خودآشنایی

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

ناشناخته‌‌های ما بسیار است اما شاید یکی از مهم‌‌ترین ناشناخته‌‌ها، خود ما باشیم. آیا می‌‌دانیم که چگونه آدمی هستیم؟ خواسته‌‌ها و اهداف ما در زندگی چیست؟ از چه چیزی و چرا به خشم می‌‌آییم؟ نقاط قوّت و نقاط ضعف ما کدام است؟  مدیریت زندگی، قبول و یا ردّ پیام‌‌های تبلیغاتی و رسانه‌‌ای، مدیریت انتظارات اطرافیان، و یافتن جایگاه و مسیر خود در جامعه و بهره‌‌مندی از مواهب آن ما را حتی بیش از گذشته نیازمند آن می‌‌سازد که از خودمان و توانمندی‌‌هایمان شناخت واضحی داشته باشیم. برای کنترل خشم، نیاز داریم که از احساسات و هیجاناتمان درک بیشتری داشته باشیم. انتخاب همسر، یعنی انتخاب شریک زندگی بر اساس تطابق و تفاهم نیز، نیازمند شناخت روشنی از هویت خود، آرزوها، اهداف و افکار و نگرش‌‌های خود است.

stand_Family1(Self)

در این سخنرانی به مهارت خودشناسی و مدیریت زندگی به عنوان بخش مهمی از مهارت‌‌های زندگی پرداخته می‌‌‌شود‌‌. در جستجوی خودآشنایی به چه مواردی توجه کنیم؟ موانع خودآشنایی چیست؟ “خود واقعی” و ” خود آرمانی” چیست؟ چرا افراد خودآشنا، در مقابل ضربه‌‌های اجتماعی مقاومت بیشتری دارند؟     نهایتا، و به عنوان یک گام عملی در راستای خودآشنایی برای انتخاب همسر و تشکیل خانواده، تفاوت‌‌های روحی و روانی زن و مرد مورد اشاره قرار می‌‌گیرد، که همسران بایستی برای مدیریت بهتر زندگی مشترک و درک یکدیگر، از آن‌‌ها مطلع باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)