نخبه‌‌گرایی و مهاجرت مغزها

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

مدرک‌‌گرایی، گرایش به کسب عناوین بدون علاقه و جهت‌‌‌گیری حقیقی در علم، از آن‌‌جا که باعث جایگزینی اهداف اصیل علمی و اجتماعی با اهداف موقّت و فردی می‌‌شود، یکی از عوامل نامساعد در کیفیت آموزش است. مهاجرت، به عنوان یک هدف فرعی دیگر، باعث از دست رفتن سرمایه‌‌های انسانی کشور است. 

Stand_Mindfulness13(Nokhbe&Madrak)

در این سخنرانی هر دو پدیده در ساختار اجتماعی و آموزشی و تاریخ معاصر مورد ریشه‌‌یابی قرار می‌‌گیرد. همچنین به تحلیل عوامل مورد نیاز در ساختار آموزشی مانند مسئولیت‌‌پذیری از دوران کودکی، کار گروهی و توجه به نخبه‌‌گرایی جمعی در مقابل نخبه‌‌گرایی فردی پرداخته می‌‌شود: ریشه مدرک گرایی چیست ؟  محوریت دانشگاه در آینده‌‌نگری خانواده‌‌های ایرانی برای فرزندانشان تا چه اندازه به سود جامعه است؟ کارکرد  تاریخی و کارکرد مورد انتظار دانشگاه چیست، و پیشرفت جامعه بر دوش کدام اقشار صورت می‌‌گیرد؟  شیوه جذب و تشویق نخبگان اجتماعی چیست؟  مزایا و معایب پدیده مهاجرت  کدام است؟  کدام خرده فرهنگ‌‌ها و ارزش‌‌های قراردادی جامعه و خانواده در مهاجرت مغزها نقش دارند؟ کدام عوامل  آموزشی و ساختاری  و فرهنگی‌‌‌- روانی در گرایش جوانان ما به فردمحوری و مهاجرت موثر هستند؟  و چرا نخبه‌‌گرایی  جمعی بر نخبه‌‌گرایی فردی  ترجیح دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)