پیام های غیرمستقیم

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

امروز ما در دریایی از پیام‌‌ها زندگی می‌‌کنیم؛ علاوه بر رسانه‌‌هایی مانند تلویزیون و تابلوهای تبلیغاتی، هر پیام دیداری و هر پیام شنیداری، و حتی معماری بنایی که در آن زندگی می‌‌کنیم، با ما حرف می‌‌زنند و حاوی پیام‌‌های مستقیم و غیر مستقیم هستند. پیام‌‌های مستقیم معمولاً توسط خودآگاه ما تحلیل می‌‌شوند و ما می‌‌توانیم مضمون آن‌‌ها را بپذیریم یا رد کنیم. اما تحت شرایط مشخصی، پیام‌‌های غیر مستقیم می‌‌توانند بدون آن که توسط ما تحلیل شوند به ذخیره افکار و انگاره‌‌های ناخودآگاه ما افزوده شوند.

Stand_Mindfulness4(indirectMessages)

این انگاره‌‌ها همانند سایر انگاره‌‌های ما بر رفتارهای اتوماتیک (بدون فکر) ما تأثیر می‌‌گزارند و حتّی بعدها، ممکن است منبع اولیه آن پیام را از خاطر برده و مضمون آن‌‌ها را نتیجه فکر و جزئی از نگرش خود تلقّی کنیم. این امر در عصر ما که انبوه اطلاعات مجال کم‌‌تری برای تحلیل می‌‌گذارد، به مراتب بیشتر از گذشته است.

در این سخنرانی شرایط ارائه موفق یک پیام مستقیم یا مخابره پیام‌‌های غیرمستقیم به ناخودآگاه انسان مرور شده، و به تکنیک‌‌های مدوّن “قانع‌‌سازی”  مخاطب، بدون آن که او خود بداند، اشاره می‌‌گردد. سپس به این سوال پرداخته می‌‌شود که چگونه می‌‌توان در دنیای پیام‌‌ها آگاهانه و متفکّرانه زندگی کرد و خود را از آثار ناخواسته مصون نگاه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)