زمینه‌‌های رشد خلاقیت

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

توجّه به خلّاقیت در آموزش امری ستوده است. امّا حرکت به سوی پرورش دانش‌‌آموزان یا دانشجویان خلّاق به آسانی برگزاری یک کلاس، مثلاً برای بالا بردن مهارت‌‌های کامپیوتری افراد نیست. به نظر می‌‌رسد خلّاقیت حقیقی نیازمند تحولات مهمّی در ساز وکارهای آموزشی است.

Stand_Mindfulness10(Creativity)

فرزندان ما بایستی بتوانند از محصور ماندن در چارچوب معلومات رسمی پرهیز نموده،و در پاسخ با یک نیاز اصیل که خود نیز  آن را لمس کرده و از انگیزه کافی برای پاسخ‌‌‌گویی به آن برخوردارند، به تلاش و آفرینش فکری دست بزنند. به این ترتیب حجم بالای اطلاعات درسی مورد ارزشیابی بدون آن که مجال قابل توجّهی برای تفکّر و تعمّق وجود داشته باشد، یا انقطاع برنامه آموزش از نیازهای ملموس بومی و ملّی، خود مانعی بر سر راه خلّاقیت است. گذشته از لزوم توجه به این پیش‌‌نیازهای اساسی خلّاقیت، شیوه‌‌های تدریس و ارزشیابی نیز بر بروز یا عدم بروز خلّاقیت‌‌های فراگیران مؤثّر هستند، و در این زمینه رویکرد محیط آموزشی به مسائلی مانند نحوه تدریس، پاداش‌‌دهی، رقابت و برتابیدن تفاوت‌‌های فردی حائز اهمّیت است.

در این سخنرانی ضمن پرداختن به زمینه‌‌های مساعد و نامساعد خلاقیت، راهبردهای ارتقای خلاقیت و کارآمدی فارغ التحصیلان مورد بحث و بررسی قرار می‌‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)