رشد و سلامت فرزندان در دوران مدرسه

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

در اولین قسمت از سخنرانی‌‌های مربوط به والدین و اولیای مدرسه، سخن از خانه آغاز می‌‌شود. واقعیت آن است که در دوران ما، بیشتر خانواده‌‌ها فرزندان خود را تربیت نمی‌‌کنند، بلکه تنها فرزندان خود را “بزرگ” می‌‌کنند. علاوه بر این، تصویری که بخش قابل توجهی از خانواده‌‌ها برای سعادت فرزندانشان ترسیم می‌‌کنند، عمدتاً فردی است و در عناصری مانند احساس مسئولیت اجتماعی، اتصال با جامعه و از خود گذشتگی کم‌‌رنگ است، و این پایه بخش عمده‌‌ای از مشکلات اجتماعی امروز ماست.

Stand_School1_Roshd vaSalamate

در این سخنرانی چند محور مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت: خانه چگونه جایی است و فضای روابط خانواده چگونه بر رشد فرزندان اثر می‌‌گزارد؟ انسان‌‌های شاخص و ارزشمند و اثرگزار در جامعه بشری محصول چه نوع خانواده‌‌هایی هستند؟ والدین برای پرورش جوانانی متفکر، دارای اعتماد به نفس و مستقل بایستی چه مواردی را “ارزش” قلمداد نمایند؟ علاوه بر این موضوعات، در خصوص تفاوت انتقاد سازنده با نگرش منفی به جامعه سخن گفته، و به آثار مخرّب پالس‌‌های منفی والدین در موفقیت‌‌های آینده فرزندان اشاره می‌‌‌شود و رویکرد مناسب خانواده در خصوص رسانه، رفت و آمد‌‌ها با اقوام و دوستان مورد تحلیل قرار می‌‌گیرد. نهایتاً به نقش خانواده در حل مشکلات درسی اشاره می‌‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)