والدین و کودک

انتشار یافته در تاریخ: 3 ژوئن 2013

از زمانی که کودکی متولّد می‌‌شود، فرایند شکل گرفتن تجربه و درک او از جهان اطرافش آغاز می‌‌شود. در میان همه عوامل، یک عامل تعیین‌‌کننده، رفتار پدر و مادر است،  و نقش مادر و در آغوش گرفتن‌‌ها و شیر دادن و نوازش‌‌‌هایش در سنین  اوّلیه کودک، حیاتی است. در واقع نوع رفتار مادر، در پیدایش شخصیتی قوی و مستقل، یا مضطرب و نگران، بسیار مؤثّر است. پس از دوران نوزادی، رفتار پدر، که برای کودک نماد امنیّت است، نقش اساسی را در حفظ و گسترش اعتماد به نفس ایفا می‌‌نماید، به خصوص نظر به این واقعیت که با ورود کودک به اولین تجارب اجتماعی، پدر، بزرگ‌‌ترین پشتیبان اجتماعی کودک به شمار می‌‌رود.

Stand_ParentsAndTheHealthyChild

در این سخنرانی، مراحل رشد کودک از دیدگاه‌‌های  مختلف رایج در روان‌‌شناسی  بررسی شده، و به نیازهای اساسی حیاتی و عاطفی کودک در وجود مادر پرداخته می‌‌شود. دل‌‌‌بستگی کودک به مادر چگونه بر  روند رشد شخصیت او تأثیر می‌‌گذارد ؟ برای پرورش فرزندانی سالم و دارای شخصیت رشد یافته، والدین بایستی نیازهای روانی کودکان را بشناسند و بدانند که چگونه در زمان مناسب به آن‌‌ها توجّه نمایند. در خلال مطالب همچنین به ریشه‌‌های برخی از پیچیدگی‌‌های روانی  فرزندان در رفتار والدین توجّه شده، و مشکلات ناشی از نقصان در یکی از ریشه‌‌ای‌‌ترین نیازهای روانی، یعنی احساس امنیت مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)