هدفمندی و خودباوری در دانشگاه

انتشار یافته در تاریخ: 25 مارس 2009

محور مطالب کتاب: اين کتاب در دو بخش مقالات و راهکارها به رشته نگارش درآمده است. آن چه در ورای اين تحليل‌ها و راهکارها به عنوان هدف کلی دنبال می‌شود، بعد از سلامت روانی و انگيزش دانشجويان در مسير فعاليت علمی، چشم‌اندازی وسيع‌تر است:  ايران امروز، به عنوان پرچم‌دار تمدنی معنوی در جهانی که بيشتر اقتصادگرا است، بايد خصوصيات تربيتی و پرورشی ويژه‌ای مانند شناخت تاریخ و جامعه خویش، شجاعت، و تعهد و احساس مسئولیت را در جوانان خود داشته باشد. اگر اقتدارگرايان جهان علاقه دارند جوانان ما منفعل، کم محصول و بيشتر مصرف‌کننده افکار ديگران، و صرفاً اقتصادنگر و يا رفاه‌زده و کم‌تعهد به جامعه خود باشند، لازم است فضاهای انسانی و فرهنگی جوانانمان را بی‌تدبير به حال خود نگذاريم و همه برای تحقق همبستگی بيشتر استاد و دانشجو، آن‌هم در جهت نيازهای کشور هم‌داستان شويم. اين اهداف در برنامه‌ريزی برای فضای انسانی دانشکده و دانشگاه است که می‌تواند محقق شود، و هدف اين مجموعه توجه دادن مسئولان و دانشگاهيان به اين حوزه فکری است تا برنامه‌ريزی آن در دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.

Book_Hadafmandi_1388

حیطه : روان‌شناسی انگیزش، آسیب‌شناسی، نیازهای جوان امروز.

بخشی از سرفصلهای کتاب:

بخش اول. ضرورت هدفمندی، مفهوم عملی توحید در زندگی و احساس امنیت، نیازهای عاطفی دانشجویان، الگوگیری از اساتید، شناخت پیشینه علمی: گامی به سوی خودباوری

بخش دوم. راهکارها برای گسترش هدفمندی،خودباوری، و نیازهای هیجانی.

انتشار: دفتر امور فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، فروردین 1388.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)