خودآشنایی

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

ناشناخته‌‌های ما بسیار است اما شاید یکی از مهم‌‌ترین ناشناخته‌‌ها، خود ما باشیم. آیا می‌‌دانیم که چگونه آدمی هستیم؟ خواسته‌‌ها و اهداف ما در زندگی چیست؟ از چه چیزی و چرا به خشم می‌‌آییم؟ نقاط قوّت و نقاط ضعف ما کدام است؟  مدیریت زندگی، قبول و یا ردّ پیام‌‌های تبلیغاتی و رسانه‌‌ای، مدیریت انتظارات اطرافیان، و یافتن جایگاه و مسیر خود در جامعه و بهره‌‌مندی از مواهب آن ما را حتی بیش از گذشته نیازمند آن می‌‌سازد که از خودمان و توانمندی‌‌هایمان شناخت واضحی داشته باشیم. برای کنترل خشم، نیاز داریم که از احساسات و هیجاناتمان درک بیشتری داشته باشیم. انتخاب همسر، یعنی انتخاب شریک زندگی بر اساس تطابق و تفاهم نیز، نیازمند شناخت روشنی از هویت خود، آرزوها، اهداف و افکار و نگرش‌‌های خود است.

stand_Family1(Self)

در این سخنرانی به مهارت خودشناسی و مدیریت زندگی به عنوان بخش مهمی از مهارت‌‌های زندگی پرداخته می‌‌‌شود‌‌. در جستجوی خودآشنایی به چه مواردی توجه کنیم؟ موانع خودآشنایی چیست؟ “خود واقعی” و ” خود آرمانی” چیست؟ چرا افراد خودآشنا، در مقابل ضربه‌‌های اجتماعی مقاومت بیشتری دارند؟     نهایتا، و به عنوان یک گام عملی در راستای خودآشنایی برای انتخاب همسر و تشکیل خانواده، تفاوت‌‌های روحی و روانی زن و مرد مورد اشاره قرار می‌‌گیرد، که همسران بایستی برای مدیریت بهتر زندگی مشترک و درک یکدیگر، از آن‌‌ها مطلع باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.