تمدن اسلامی و لزوم توجه به میراث علمی ما

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

شايد بسیاری از  جوانان ما تنها همين قدر بدانند که دانشمنداني همچون جابربن حيان، ابوعلي سينا، ابوریحان بیرونی و زکرياي رازي انسان‌‌هاي بزرگي در تاريخ ما بوده‌‌اند. اما آيا تمام داستان همین است؟ نحوه بیان مطالب در کتب رایج درسی به گونه‌‌ای بوده است که جوانان ما علم را پدیده‌‌ای غربی تلقی نمایند و نقش اندیشه پدران خویش را در آن درک نکنند.

Stand_IslamicCiv

در این سخنرانی بحثی پيرامون لزوم نگاه عميق‌‌تر به ميراث علمی ما ارائه می‌‌گردد. اين ميراث چگونه به کار آينده ما خواهد آمد؟ اگر اين میراث نتواند برای امروز و فردای ما نقشی ايفا کند، حق است پرسيده شود که چه لزومي براي درک آن وجود دارد؟ چنانچه خواهیم دید، از یک سو این میراث با دانشی که  امروزه در دانشگاه‌‌ها تدریس می‌‌شود کاملاً مرتبط است و از سوی دیگر مبنایی بی‌‌نظیر برای استقلال فکری ما در جهت‌‌گیری علمی و فنی در آينده است. با تمرکز بر دستاوردهای  ناشناخته فنی و مهندسی در تمدن اسلامی در حوزه‌‌های  تکنولوژی، فیزیک مکانیک، پمپ‌‌ها و ساعت‌‌ها،آدمواره‌‌ها و … نشان داده خواهد شد که بسياری از آن‌‌چه امروز بدون نام يا گاه به نام ديگران تدريس می‌‌شود، از دستاوردهای اين ميراث علمی یا در امتداد آن است. نهایتا نتایج مهمّی  که درک  این پیشینه علمی برای آینده ما  در بر  دارد ، تشریح خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

استاد ساویز کار تخصصی خود را در رشته مهندسی آغاز کردند و پیشینه موفقی شامل بیش از بیست و پنج سال مدیریت تولید ماشین آلات صنعتی در کشور دارند. همزمان با توجه به گرایش عمیق به مطالعات انسانی، تحصیلات خود را در حوزه جامعه شناسی و سپس روانشناسی دنبال کردند. در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده و امروز ضمن ادامه تحقیقات خود، به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه به اجرای طرح هایی برای رشد پویایی و انگیزه علمی و سلامت دانشجویان مشغول هستند. علائق تحقیقاتی ایشان در حال حاضر در حوزه روانشناسی خانواده ، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی و فضای انسانی دانشکده ها و ارتباط ساختار و کیفیت آن ها با انگیزش و سلامت فراگیرندگان است. ایشان هرروزه سهم مهمی از وقت خود را به مطالعه و ارائه مشاوره اختصاص می دهند.