پویایی در لحظه

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

در شرایط مشخصی ذهن ما از تحلیل و تفکر فعالانه درباره شرایط محیط خود و حضور و پویایی در زمان حال بازمی‌‌ماند و صرفاً به الگوهای فکری از پیش آموخته خود تکیه می‌‌کند. عواملی از جمله سبک زندگی امروز ما با حجم بالای اطلاعات دریافتی در روز، تعقّل فعال ما را بیش از هر زمان  به حاشیه رانده است و آسیب‌‌های ناشی از انفعال فکری  را در زندگی ما افزایش داده است. قضاوت‌‌های معیوب، احساس ناتوانی و گاه ناامیدی، و واکنش‌‌های ناسنجیده به اطرافیان از جمله این آسیب‌‌ها هستند.

Stand_Mindfulness1(MindfulvsMindless)

در این سخنرانی ابتدا به تحلیل عملکرد ذهن و معرّفی مختصر طرحواره‌‌ها و  تصوّرات قالبی  به عنوان بخشی از ابزار  ذهن برای تسهیل تعامل ما با دنیای بیرون پرداخته می‌‌شود . در عین حال نشان داده می‌‌شود که در غیاب تفکّر، چگونه این ابزار می‌‌توانند ما را دچار خطا نمایند . در مرحله بعد به   عواملی توجّه می‌‌شود که ما را از تعقّل فعّال و فکر پویا دور می‌‌سازند . بخشی از این عوامل مانند منابع اطلاعات زائد و  غیر  ضروری، بخشی از زندگی روزمره ما هستند. در نهایت  اهمّیت پویایی فکری و تلاش برای رسیدن به آن تشریح می‌‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.