اقناع ناهشیار

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

بسیاری از ما ممکن است خود را نسبت به تأثیرپذیری از تبلیغات مصون بدانیم، یا تصور کنیم که کسی نمی‌‌تواند ما را نسبت به خرید چیزی یا انجام کاری که نمی‌‌خواهیم متقاعد سازد. اما قدرت فراوانی در پیام‌‌های برنامه‌‌ریزی شده وجود دارد که با دانش روان‌‌شناسی برای اثرگزاری یا متقاعد کردن طراحی شده‌‌اند، و در واقع تنها با پویایی فکری، مدیریت اطلاعات دریافتی در روز، و قدرت تحلیل می‌‌توان اطمینان حاصل نمود که اغلب آن‌‌چه می‌‌پذیریم، از مجرایی عقلانی باشد.

Stand_Mindfulness6(MindlessPersuasion)

در این سخنرانی با پرداختن به بخشی از شیوه‌‌های شناخته شده و رایج اثرگزاری و قانع‌‌سازی (اقناع) و با طرح چند مدل اثرگزاری نشان داده می‌‌شود که چگونه “تبلیغات طراحی‌‌شده”  می‌‌توانند چه از طریق هشیار و چه از طریق ناهشیار بر ما تأثیر بگذارند.  برخی از این آثار آن‌‌قدر مخفی هستند، که ممکن است ما مدّت‌‌ها بعد  منبع آن‌‌ها را فراموش کرده و آن‌‌ها را از افکار خود به حساب آوریم.  در  خاتمه به مسئله مصونیت پرداخته می‌‌شود و مهارت‌‌هایی  مورد بررسی قرار می‌‌گیرند که در عصر نسبتاً پیچیده حاضر برای مدیریت اطلاعات دریافتی مورد نیاز هستند.  بخشی از این مهارت‌‌ها به انتخاب‌‌گری و محدود کردن جریان اطّلاعات زائد، و بخشی به شناخت  شیوه‌‌های اثرگزاری  مربوط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.