تلویزیون و انگاره‌‌‌‌سازی

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

بر اساس یکی از ارزیابی‌‌های موجود، در کشور ما هر کودک به طور میانگین ۳۶ ساعت در هفته با تلویزیون به سر می‌‌برد، و در مقابل تنها ۲۰ دقیقه با پدر خود به تبادل می‌‌نشیند. تلویزیون شاید  به طور میانگین ۱/۳ وقت روزانه ما را به خود اختصاص ‌‌دهد، و به نظر می‌‌رسدمجاری ارتباطی یا اطلاعاتی جدیدتر نیز از نفوذ آن در زندگی ما نکاسته‌‌اند.

Stand_Mindfulness14(TVandSchemas)

آثار اجتماعی و روان‌‌شناختی تلویزیون و صنعت تصاویر متحرک، بسیار گسترده‌‌تر از چیزی است که تصور می‌‌شود. تلویزیون تا عمیق‌‌ترین زوایای حریم خصوصی ما وارد می‌‌‌شود و به علّت ماهیت یک‌‌سویه و شتابزده اطلاعات، فرصت تحلیل، سنجیدن، و واکنش به اطلاعات دریافتی را از ما می‌‌گیرد و ما را به تسلیم وا می‌‌دارد.

در این سخنرانی با دیدی روان‌‌شناسانه به تلویزیون پرداخته می‌‌شود، نشان داده می‌‌شود که چگونه برنامه‌‌های تلویزیونی بی آن‌‌که متوجه باشیم، تصوّر ما را از رفتارهای “درست” در حوزه خانواده و جامعه می‌‌سازند، و چگونه انگاره‌‌ها و تصویر ما را از خوشبختی شکل داده و نسبت به گذشته دستخوش تغییر ساخته اند، در حالی که بسیاری از این انگاره‌‌ها با واقعیت و طبیعت ما فاصله دارند.

در بخشی از سخنرانی با رجوع به آرای برخی از منتقدین جوامع صنعتی، نقش تلویزیون در تبدیل جمعیت جوانان این جوامع و سایر جوامع هدف به یک بازار مصرف جدید، و تأخیر قابل توجه در رشد روانی آنان مورد اشاره قرار می‌‌گیرد و بر لزوم مجهز شدن به مهارت‌‌های ضروری عصر  حاضر، و نحوه مدیریت اطلاعات دریافتی  تأکید و راهکارهایی در این زمینه ارائه می‌‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.