نخبه‌‌گرایی و مهاجرت مغزها

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

مدرک‌‌گرایی، گرایش به کسب عناوین بدون علاقه و جهت‌‌‌گیری حقیقی در علم، از آن‌‌جا که باعث جایگزینی اهداف اصیل علمی و اجتماعی با اهداف موقّت و فردی می‌‌شود، یکی از عوامل نامساعد در کیفیت آموزش است. مهاجرت، به عنوان یک هدف فرعی دیگر، باعث از دست رفتن سرمایه‌‌های انسانی کشور است. 

Stand_Mindfulness13(Nokhbe&Madrak)

در این سخنرانی هر دو پدیده در ساختار اجتماعی و آموزشی و تاریخ معاصر مورد ریشه‌‌یابی قرار می‌‌گیرد. همچنین به تحلیل عوامل مورد نیاز در ساختار آموزشی مانند مسئولیت‌‌پذیری از دوران کودکی، کار گروهی و توجه به نخبه‌‌گرایی جمعی در مقابل نخبه‌‌گرایی فردی پرداخته می‌‌شود: ریشه مدرک گرایی چیست ؟  محوریت دانشگاه در آینده‌‌نگری خانواده‌‌های ایرانی برای فرزندانشان تا چه اندازه به سود جامعه است؟ کارکرد  تاریخی و کارکرد مورد انتظار دانشگاه چیست، و پیشرفت جامعه بر دوش کدام اقشار صورت می‌‌گیرد؟  شیوه جذب و تشویق نخبگان اجتماعی چیست؟  مزایا و معایب پدیده مهاجرت  کدام است؟  کدام خرده فرهنگ‌‌ها و ارزش‌‌های قراردادی جامعه و خانواده در مهاجرت مغزها نقش دارند؟ کدام عوامل  آموزشی و ساختاری  و فرهنگی‌‌‌- روانی در گرایش جوانان ما به فردمحوری و مهاجرت موثر هستند؟  و چرا نخبه‌‌گرایی  جمعی بر نخبه‌‌گرایی فردی  ترجیح دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.