نقش استاد در رشد دانشجو (سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر)

انتشار یافته در تاریخ: 5 دسامبر 2018

سخنرانی استاد ساویز برای اساتید دانشگاه امیرکبیر با موضوع «نقش استاد در رشد دانشجو» در چهاردهم شهریورماه ۱۳۹۷ برگزار گردید. هدف این سخنرانی که به دعوت مسئولین دانشگاه و در قالب کارگاه آموزشی اساتید جوان صورت گرفت پرداختن به نقش فراآموزشی اساتید در کمک به رشد فکری و شخصیتی دانشجویان است، با اشاره به این واقعیت که بر اساس تحقیقات استاد تا پنجاه درصد در موفقیت دانشجو موثر است.  بسیاری از فارغ التحصیلان موفق، به نقش یک استاد در شکوفا و بالفعل شدن توانایی های بالقوه خود صحبت می کنند. این نقش ممکن است بسیار آسان باشد، در حد یک توجه کلامی و تشویق یک رفتار خوب، یا ممکن است یک کار ارزشمند و برنامه ریزی شده برای نجات یک انسان از سرگشتگی باشد. یکی از کمک های مهم، کمک به هدفمندی است زیرا یکی از بزرگ ترین عوامل سرگشتگی نبود هدفی جدید برای تلاش پس از کنکور است. متاسفانه دانشگاه های ما افق جدیدی برای هدفسازی به دانشجویان نشان نمی دهند. در این سخنرانی به نقش انگیزشی و هدایتی اساتید برای دانشجویان پرداخته می شود که شامل کمک به هدفمندی و موارد متعدد دیگر است.

چهار فایل صوتی زیر متناسب با چهار بخش سخنرانی، تکنیک ها و روش های کمک استاد به دانشجویان برای قرار گرفتن در مسیر رشد را ارائه می نمایند:

بخش اول: —مخاطب شناسی: ویژگی‌های جوان عصر حاضر (فایل صوتی بخش اول)

—بخش دوم: فضای دانشگاه، آثار مثبت و منفی(فایل صوتی بخش دوم)

بخش سوم: —نقش انگیزشی و هدایتی اساتید در پیشرفت تحصیلی و موفقیت اجتماعی دانشجویان (فایل صوتی بخش سوم)

بخش چهارم: —روش‌های ارتباطی موثر با دانشجویان (فایل صوتی بخش چهارم)

برخی از اسلایدهای ارائه:                     

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.