والدین و کودک

انتشار یافته در تاریخ: 3 ژوئن 2013

از زمانی که کودکی متولّد می‌‌شود، فرایند شکل گرفتن تجربه و درک او از جهان اطرافش آغاز می‌‌شود. در میان همه عوامل، یک عامل تعیین‌‌کننده، رفتار پدر و مادر است،  و نقش مادر و در آغوش گرفتن‌‌ها و شیر دادن و نوازش‌‌‌هایش در سنین  اوّلیه کودک، حیاتی است. در واقع نوع رفتار مادر، در پیدایش شخصیتی قوی و مستقل، یا مضطرب و نگران، بسیار مؤثّر است. پس از دوران نوزادی، رفتار پدر، که برای کودک نماد امنیّت است، نقش اساسی را در حفظ و گسترش اعتماد به نفس ایفا می‌‌نماید، به خصوص نظر به این واقعیت که با ورود کودک به اولین تجارب اجتماعی، پدر، بزرگ‌‌ترین پشتیبان اجتماعی کودک به شمار می‌‌رود.

Stand_ParentsAndTheHealthyChild

در این سخنرانی، مراحل رشد کودک از دیدگاه‌‌های  مختلف رایج در روان‌‌شناسی  بررسی شده، و به نیازهای اساسی حیاتی و عاطفی کودک در وجود مادر پرداخته می‌‌شود. دل‌‌‌بستگی کودک به مادر چگونه بر  روند رشد شخصیت او تأثیر می‌‌گذارد ؟ برای پرورش فرزندانی سالم و دارای شخصیت رشد یافته، والدین بایستی نیازهای روانی کودکان را بشناسند و بدانند که چگونه در زمان مناسب به آن‌‌ها توجّه نمایند. در خلال مطالب همچنین به ریشه‌‌های برخی از پیچیدگی‌‌های روانی  فرزندان در رفتار والدین توجّه شده، و مشکلات ناشی از نقصان در یکی از ریشه‌‌ای‌‌ترین نیازهای روانی، یعنی احساس امنیت مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.