فلسفه تعلیم و تربیت و لزوم بازنگری
چگونگی طرح نام دانشمندان مسلمان در کتب درسی، معانی علم و علم حقیقی، سه نگرش مولد: (۱)حکیمانه و یکپارچه دیدن آفرینش، (۲)پرسشگری در خصوص چراها، (۳) قدرت نگاه از زوایای مختلف. به دنبال این مبحث، مروری بر تحوّل نگرش به علم در زمینه تاریخی عرضه میشود: تاریخچه تحوّلات نگرش علمی در چند قرن اخیر: مفهوم نگاه علمی Scientific، آکادمیهای علوم و آثار انقلاب فرانسه بر نگرش علمی در اروپا، دیدگاههای معتقد به پیوستگی طبیعت و دیدگاههای تقلیلگرا، علم جزءنگر و اقتصاد، احیای تفکر نظامساز در چهرههای غرب معاصر و نقد نگرش علمی موجود (اینشتین، فروید،…)، نگرش علمی در پیشینه تاریخی ما، و بحثی درباره رویکرد امروز و فردای ما.
(مدّت زمان جلسه حداقل ۱/۵ ساعت)