برای اطلاعات بیشتر روی موضوع کلیک نمایید.

خانواده و نوجوان

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

بخش چهارم از مبحث خانواده، بر دوران نوجوانی فرزند متمرکز می‌‌شود. جمعیّت قابل توجهی  از والدین از فقدان رابطه قوی و درک متقابل بین خود و فرزندان شکایت دارند. گروهی نیز این فاصله را از ویژگی‌‌های گریزناپذیر عصر حاضر می‌‌دانند.  امّا آیا به راستی این والدین راه درستی را در تربیت فرزندان طی کرده‌‌اند؟ آیا صَرف تأمین امکانات برای رشد فرزندان کافی است؟ واقعیت آن است که آن چه از دید نوجوان “پدری کردن” را معنا می‌‌کند، داشتن وقت مشترک با پدران  است .

Stand_Family4(family&Teen)

در این سخنرانی، مراحل و نیازهای طبیعی رشد نوجوان در این دوره مرور می‌‌شود، و نشان داده خواهد شد که اگرچه عصر حاضر با برخی از ویژگی‌‌های خاص جوانان این عصر مرتبط است، اما با شناخت این ویژگی‌‌ها، و توجه به نیازها، و البته با صرف وقت و عشق، می‌‌توان مسیر بین فرزند و والدین را با موفقیت طی نمود و  فاصله والدین و فرزندان به هیچ وجه یک ویژگی گریزناپذیر عصر و زمانه نیست! علاوه بر این، به مسائلی از قبیل حدود آزادی و کنترل در تربیت، نحوه مواجهه با رفتارهای ناپسند و طرز برخورد با خشم نوجوانان اشاره خواهد شد.    در این سخنرانی به این سوال پرداخته می‌‌شود که چگونه می‌‌توان در وقت‌‌های مشترک، دنیایی مشترک ساخت که بقای یک رابطه سرشار را بین والدین و فرزندانی مستقل و مسئول  نوید می‌‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)