دانشگاه نمونه (تحلیلی از فضای انسانی دانشگاه)

انتشار یافته در تاریخ: 1 ژوئن 2011

محور مطالب کتاب: دانشگاه محل رشد  فرزندان ما و جايگاه شکوفا شدن توانايي‌هاي گروهي از پرتلاش‌ترين جوانان مستعد کشور ماست. فلسفه وجود دانشگاه چيزي جز ياري جوانان کشورمان در رشد شخصیت و فراگیری علوم نيست و کارکردهاي ديگر دانشگاه، همچون نوآوري علمي و پشتيباني صنعت بدون حضور نيروي دانشجويان حتي قابل تصور هم نيست. از اين رو برنامه پیشرفت دانشگاه، بايستی نشاط و شادابي و پويايي دانشجويان جوان را در خانه دومشان با قلمي پررنگ‌تر ترسيم نمايد، و این مستلزم توجه به پارامترهای انسانی در مدیریت دانشگاه است.

فضای انسانی به معنای مجموعه عوامل موثر بر انسان و انگیزه‌ها و افکار او در یک محیط است و طیف گسترده‌ای از عوامل از کیفیت ارتباطات بین فردی تا حتّی چگونگی نمای درونی ساختمان را شامل می‌شود. این کتاب می‌کوشد تا اهمیت “فضای انسانی” دانشگاه را، که غالباً در مدیریت مورد غفلت واقع می‌شود،  نشان دهد و گام‌های موثری را در جهت مدیریت فضای انسانی محیط دانشگاهی مطرح نماید.

BookCover_DNemune_1390

دریافت فصل اوّل کتاب

حیطه: مدیریت ، محیط‌های آموزشی

بخشی از سرفصلهای کتاب:

فصل اول. هدف: دانشگاه نمونه، معيارهاي دانشگاه نمونه، نگاه توحیدی به دانشگاه،…

فصل دوم. چالش‌ها و فرصت‌ها در بخش دانشجويي و فرهنگي: اهميت آرمان و هدف براي دانشجویان، اصلاح برخوردهاي دلسردکننده با دانشجويان، مشارکت دانشجويان در اداره محيط خود آنان، سازوکار اقتصادی زندگی دانشجویی، ….

فصل سوم. چالش‌هاي فراروي تحول به سمت سازمان مطلوب: چالش‌هاي پذيرش و همکاري با تحول در سازمان، افزايش همبستگي دانشجويان و مسئولان، ….

فصل چهارم. چالش‌ها و فرصت‌ها در بخش آموزشي و پژوهشي: رابطه درس و کار، برنامه‌هاي همکاري با صنعت، رتبه بندي دانشگاه‌ها توسط سازمان کنفرانس اسلامي.

تقدیر توسط معاونت دانشجویی وزارت علوم، چاپ اول بهار ۱۳۸۶، دوم بهار ۱۳۹۰.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.