دانشگاه نمونه (تحلیلی از فضای انسانی دانشگاه)
محور مطالب کتاب: دانشگاه محل رشد فرزندان ما و جايگاه شکوفا شدن تواناييهاي گروهي از پرتلاشترين جوانان مستعد کشور ماست. فلسفه وجود دانشگاه چيزي جز ياري جوانان کشورمان در رشد شخصیت و فراگیری علوم نيست و کارکردهاي ديگر دانشگاه، همچون نوآوري علمي و پشتيباني صنعت بدون حضور نيروي دانشجويان حتي قابل تصور هم نيست. از اين رو برنامه پیشرفت دانشگاه، بايستی نشاط و شادابي و پويايي دانشجويان جوان را در خانه دومشان با قلمي پررنگتر ترسيم نمايد، و این مستلزم توجه به پارامترهای انسانی در مدیریت دانشگاه است.
فضای انسانی به معنای مجموعه عوامل موثر بر انسان و انگیزهها و افکار او در یک محیط است و طیف گستردهای از عوامل از کیفیت ارتباطات بین فردی تا حتّی چگونگی نمای درونی ساختمان را شامل میشود. این کتاب میکوشد تا اهمیت “فضای انسانی” دانشگاه را، که غالباً در مدیریت مورد غفلت واقع میشود، نشان دهد و گامهای موثری را در جهت مدیریت فضای انسانی محیط دانشگاهی مطرح نماید.
حیطه: مدیریت ، محیطهای آموزشی
بخشی از سرفصلهای کتاب:
فصل اول. هدف: دانشگاه نمونه، معيارهاي دانشگاه نمونه، نگاه توحیدی به دانشگاه،…
فصل دوم. چالشها و فرصتها در بخش دانشجويي و فرهنگي: اهميت آرمان و هدف براي دانشجویان، اصلاح برخوردهاي دلسردکننده با دانشجويان، مشارکت دانشجويان در اداره محيط خود آنان، سازوکار اقتصادی زندگی دانشجویی، ….
فصل سوم. چالشهاي فراروي تحول به سمت سازمان مطلوب: چالشهاي پذيرش و همکاري با تحول در سازمان، افزايش همبستگي دانشجويان و مسئولان، ….
فصل چهارم. چالشها و فرصتها در بخش آموزشي و پژوهشي: رابطه درس و کار، برنامههاي همکاري با صنعت، رتبه بندي دانشگاهها توسط سازمان کنفرانس اسلامي.
تقدیر توسط معاونت دانشجویی وزارت علوم، چاپ اول بهار ۱۳۸۶، دوم بهار ۱۳۹۰.