در مسیر پویایی
محور مطالب کتاب: هر روز صبح ما به دانشکده می آییم، و برنامه روزانه را دنبال می کنیم. به کلاس می رویم و درس می دهیم و درس می گیریم و بازمی گردیم. به نظر می رسد دانشگاه و شیوه های رایج در آن؛ از جمله روش های تدریس، ساختار اداری و شیوه های ارزشیابی، کم و بیش ثابت مانده اند و هر یک از ما نیز بیشتر به وظایف رسمی خود بسنده می کنیم. این در حالی است که نیازهای ما با گذر زمان شکل جدیدی به خود گرفته است و در شرایط امروز، پرورش نسلی پرانگیزه، پویا و هدفمند، محتاج توجه ویژه مدیریتی به برخی نیازهای روانی و مدیریت فضای انسانی دانشکده است. در این کتاب بیشتر بر فضای دانشکده و نیازهای انسانی آن تمرکز شده است. نیازهای روان شناختی جوانان برای پویایی علمی و اثر عوامل مختلف محیطی و ارتباطات انسانی در دانشکده در ارتباط با این نیازها تحلیل شده است. برخی از نتایج تحلیلی با نظرسنجی از دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفته اند و نتایج پرسش نامه ها مویّد نیاز به تحوّل در سازوکارهاست.
حیطه: روان شناسی انگیزش، آسیب شناسی، نیازهای جوان امروز.
بخشی از سرفصل های کتاب:
فصل اول. فضای انسانی دانشگاه: تعریف فضای انسانی و مفاهیم مربوطه.
فصل دوم. عوامل موثر در پویایی، انگیزه علمی و سلامت روان دانشجويان: زیربنای روانشناختی، نقش فضای دانشکده در پویایی دانشجویان، عوامل مؤثر در نیازهای روانشناختی پویایی (امنيت ذهني، احساس ارزشمند بودن،…)، هدف و الگو، آسیب شناسی دانشجویان سال اول، پیشگیری از آسیب ها: نقش خانواده، مرکز مشاوره، و دانشکده،،…
فصل سوم. بهینه سازی فضای انسانی، نظرسنجی از دانشجویان: رابطه استاد و دانشجو، وابستگی احترام به نمره، نقش مثبت و منفی امتحان در رشد علمی، …
اولین انتشار در دانشگاه علم و صنعت ایران، چاپ بهار ۱۳۹۰.