فلسفه تعلیم و تربیت و لزوم بازنگری

انتشار یافته در تاریخ: 6 دسامبر 2013

 چگونگی طرح نام دانشمندان مسلمان در کتب درسی، معانی علم و علم حقیقی، سه نگرش مولد: (۱)حکیمانه و یکپارچه دیدن آفرینش، (۲)پرسشگری در خصوص چراها، (۳) قدرت نگاه از زوایای مختلف.  به دنبال این مبحث، مروری بر تحوّل نگرش به علم در زمینه تاریخی عرضه می‌­شود: تاریخچه تحوّلات نگرش علمی در چند قرن اخیر: مفهوم نگاه علمی Scientific،Thumb22 آکادمی­‌های علوم و آثار انقلاب فرانسه بر نگرش علمی در اروپا، دیدگاه­های معتقد به پیوستگی طبیعت و دیدگاه­‌های تقلیل­‌گرا، علم جزءنگر و اقتصاد، احیای تفکر نظام­‌ساز در چهره­‌های غرب معاصر و نقد نگرش علمی موجود (اینشتین، فروید،…)، نگرش علمی در پیشینه تاریخی ما، و بحثی درباره رویکرد امروز و فردای ما.

  (مدّت زمان جلسه حداقل ۱/۵ ساعت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)