عملیات روانی: مصون‌‌سازی

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

در این سخنرانی که در ادامه سخنرانی “عملیات روانی، مبانی و شیوه‌‌ها” ارائه می‌‌گردد، نمونه‌‌هایی از عملیات روانی و اثرگزاری آن با عمق بیشتری مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.اولین فایده دانستن تکنیک‌‌های عملیات روانی افزایش مصونیت نسبت به آن‌‌ها و افزایش هشیاری است.

Stand_Mindfulness8(PsyImmunizOP)

در این خصوص آرای منتقدین شیوه‌‌های رسانه‌‌ای و  آثار اجتماعی این شیوه‌‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.نگاه این سخنرانی، نگاهی روانشناختی و جامعه‌‌شناختی است، و  ضمن ارائه برخی جنبه‌‌های تاریخی، بررسی  ابعاد فردی و اجتماعی  این پدیده  نیز  مورد توجّه خواهد بود.

   سپس به مبحث سواد رسانه‌‌ای پرداخته می‌‌شود، که شامل انتخاب مجرا، و محتوای اطّلاعات، و تشخیص قصد گوینده از چینش و طرز بیان خبر است. سواد رسانه‌‌ای انسان را توانمند می‌‌سازد تا در شرایطی که با انبوهی از پیام‌‌های رسانه‌‌های گروهی مواجه است، به آسانی پیام‌‌‌های مورد نیاز خود را پیدا و انتخاب کند، و خود را از آثار ناخواسته اطّلاعات مصون نگاه دارد. این بحث شامل تحلیل منافع خبرگزار،تشخیص گرایش رسانه، دانستن الگوهای بازنمایی واقعیات در رسانه، داشتن نگاه نقّادانه ، شناخت کاربردهای ضمنی زبان، و  رمزگشایی پیام‌‌های چندلایه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)