چالش‌‌های زندگی دانشجویی

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

با ورود به دانشگاه، جوانان از محیطی کوچک (مدرسه) به محیطی به مراتب بزرگ‌‌تر وارد می‌‌شوند، و در اکثر موارد، اطلاعات آنان در مورد رشته تحصیلی و حتی نحوه متفاوت درس خواندن در دانشگاه بسیار محدود است. واضح است که سازگار شدن با شرایط جدید، یافتن جایگاه خود و احساس احاطه و امنیت در محیط و اتصال به آن چندان آسان نیست. هر تغییری در زندگی نوعی استرس است و مواجهه موفق با آن نیازمند دانش است.

stand_Chaleshha

علاوه بر این در این دوران، که دوران هویت‌‌سازی است، چالش‌‌های جدیدی مانند افزایش ناگهانی توقعات خانواده و اطرافیان، فشار فرهنگی و مواجهه با فرهنگ‌‌های متفاوت، و لزوم تجربه زندگی مستقل به دانشجو روی می‌‌آورد. مواجهه با همه این چالش‌‌ها، آن‌‌هم در حالی که او با عبور از کنکور، هدف قبلی را پشت سر نهاده و احتمالاً هنوز هدف جدیدی ندارد تا انگیزه تلاش جدیدی باشد، آگاهی‌‌ها و مهارت‌‌های جدیدی را لازم می‌‌سازد. علاوه بر دانشجویان، والدین نیز ، چالش‌‌هایی مانند احساس از دست دادن نظارت بر فرزند،مسئله استقلال فرزندان، تغییر در افکار و رفتارهای فرزندان، و ابهام نسبت به آینده شغلی آنان را تجربه می‌‌کنند.
در این سخنرانی ضمن پرداختن به این چالش‌‌ها، راهکارهای فائق آمدن بر آن‌‌ها مورد بررسی قرار می‌‌‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)