حافظه و ساختار اطلاعات در ذهن

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

بخش عمده‌‌ای از قوای یادگیری انسان متکی به حافظه اوست. حافظه انسان چگونه می‌تواند مشاهدات و اطّلاعات او را نگاه دارد، و در هنگام نیاز آن‌‌ها را مجدّداً در ذهن انسان به حرکت درآورد؟ ساختار ذخیره اطّلاعات در حافظه ما چگونه است؟ چگونه است که گاه اطّلاعاتی از گذشته دور به وضوح در ذهن ما نمایان می‌‌شود، و چگونه گاه وقایعی از خاطرات نزدیک را فراموش می‌‌کنیم؟

Stand_Mindfulness5(Memory)

در این سخنرانی دانش موجود درباره حافظه مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. پس از توجه به بخش‌‌های مختلف حافظه مانند حافظه‌‌های حسّی، کوتاه مدت و بلند مدت، به ساختار اطّلاعات در حافظه پرداخته و نشان داده می‌‌شود که ذهن ما چگونه از الگوهای فکری و شناختی ثابتی (موسوم به طرحواره‌‌ها) و تصویرهای نوعی از پدیده‌‌های مختلف (تصورات قالبی) برای ذخیره مشاهدات و فراخوانی سریع آن‌‌ها استفاده می‌‌کند، و رابطه بین طرحواره‌‌ها با رفتارهای خودکار (بدون فکر)، پیش‌‌داوری‌‌‌ها، و بروز اشتباه در بازخوانی خاطرات و روایت آن‌‌ها بررسی خواهد شد. همچنین به مبحث فراموشی و به یاد آوری اشاره خواهد شد؛ این که چه دلایل و عواملی برای فراموش کردن  وجود دارد، و چه عواملی باعث یادآوری می‌‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)