خانواده و کودک

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

در سومین قسمت از مبحث خانواده، به کودک پرداخته می‌‌شود. فرزندان سالم و متعادل، شریف و مسئولیت‌‌‌پذیری که به رشد جامعه بشری می‌‌اندیشند محصول چه نوع خانواده و چه شیوه‌‌ تربیتی هستند؟ واقعیت آن است که فرزندپروری نیازمند دانش است و همسران بایستی ضمن پای‌‌بندی به جایگاه‌‌های طبیعی خود در خانواده، خود را به دانش مورد نیاز در تربیت فرزندان مجهز سازند. جایگاه و نقش  پدر در احساس امنیت و شکل گیری عزّت نفس و اقتدار درونی کودک چیست؟  پشتیبانی از کودک در قبال تحقیر یا فشارهای مورد مواجهه در مدرسه چه نقش تعیین کننده ‌‌ای در رشد  و استحکام شخصیت و عزّت نفس او ایفا می‌‌کند؟

Stand_Family3(family&child)

نقش مادر در رشد عاطفی کودک چیست؟والدین چگونه می‌‌توانند در دنیای کودک وارد شوند و ارتباط بیشتر و مؤثّرتری با او برقرار کنند؟ چگونه می‌‌توانند با آثار نامطلوب سایر عوامل اثرگزار در رشد کودک مانند رسانه‌‌ها و معاشرین مقابله نمایند؟  راهکارهای عملی برانگیختن مسئولیت‌‌پذیری نسبت به اجتماع، تقویت روحیه تفکر، و احساس اعتماد به نفس و خودباوری در فرزندمان کدام است؟ چگونه  فرزند خود را با مسائل و محدودیت‌‌های مالی خانواده از همان کودکی آشنا  کنیم  و فرزندی مسئول و  یاری‌‌رسان پرورش دهیم؟   چرا تشویق و تنبیه رشد دهنده  بایستی ناظر به کار کودک  باشد و نه خود  او؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)