در مسیر افق روشن آينده

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

سبک‌‌های فکری و رفتاری معیوب، از جمله منفی گرایی و سبک فکری ناامیدانه، از انرژی ذهنی ما می‌‌کاهند و گاه مانند یک ویروس، در قالب کلام منفی و مأیوس کننده، به ذهن مخاطب منتقل شده، و در صورت ضعف قدرت تحلیل، باعث پژمردگی انگیزه‌‌های شخص نیز می‌‌شوند. در این کارگاه به دو سبک سالم مثبت‌‌گرایی، و زندگی امیدوارانه اشاره شده، و مهارت‌‌های لازم برای رسیدن به آن‌‌ها مرور می‌‌گردد.
مهار و سالم‌‌سازی سبک‌‌های معیوب فکری، که در روانشناسی نوعی بیماری ذهن به حساب می‌‌آيند، امروز به دلایلی از جمله گسترش پارامترهای مورد مواجهه در زندگی روزمره، نیازمند افزایش بینش، وگسترش قدرت تفکّر و تحلیل مخاطبین است. به عبارت دیگر، جوانان ما نیاز دارند که اصول مدیریت ذهن خویش و عوامل گرایش به افکار منفی را بشناسند، و خودآگاهانه آن‌‌ها را کنترل کنند.
امیدورزی صرفاً تابع امکانات و محیط زندگی ما نیست، بلکه یک قابلیت ذهنی است، که با توانایی ما برای تحلیل، راه‌‌حل‌‌یابی و تجربه مبارزه با سختی‌‌ها و عبور از چالش‌‌‌های قبلی در زندگی ما مرتبط است. در این کارگاه عوامل گسترش سبک فکری امیدوارانه مرور خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)