نقد ساختار آموزشی

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

ساختار آموزش و ارزشیابی امروز ما، چه در دوران مدرسه و چه در سطح دانشگاه، دارای مزایا و معایبی است که نتایج خود را مستقیماً در حوزه خانواده، صنعت، اقتصاد، و روابط اجتماعی آشکار می‌‌سازند. نقاط قوّت و ضعف ساختار آموزشی ما کجاست؟ و ساختار مطلوبی که بتواند نسلی اندیشمند، و مجهّز به قدرت تحلیل و خلّاقیت و ایجاد راه‌‌حل‌‌هایی خارج از آموخته‌‌های رسمی  پرورش دهد چگونه ساختاری است؟

در این سخنرانی ابتدا به اختصار به برخی پیش‌‌فرض‌‌های  شکل‌‌گیری نظام آموزشی امروزی اشاره می‌‌شود. سپس این سوال مطرح می‌‌شود که عناوین و محتوای دروس امروزی که عمده وقت فراگیران را به خود اختصاص می‌‌‌دهد، تا چه حد با نیازهای رشد انسانی و احتیاجات بومی ما در تطابق است. آیا لازم است برخی  محتویات برای این منظور افزوده یا حذف شوند؟

Stand_Mindfulness11(EduStructure)

سازوکارهای تدریس و ارزشیابی نیز از منظر آثار روانی و تبعات اجتماعی آن‌‌ها نقد می‌‌شوند. به عنوان مثال، بسیاری معتقدند که از مزایای ارزشیابی کمّی (عددی- نمره‌‌ای)  سرعت ارزشیابی است، اما در همان حال، این شیوه ارزشیابی، به لحاظ روان‌‌شناختی عامل اضطراب، و مختل کننده اعتماد به نفس دانسته شده، و می‌‌تواند به تضعیف روحیه مسئولیت‌‌پذیری و تعمّق منجر شود. برخی از انواع پاداش مستقیم به دانش‌‌آموزان رتبه اول می تواند  به معنای تقویت کار فردی در مقابل کار گروهی باشد.  در این سخنرانی پس از نقد سازوکارهای حاکم بر آموزش، به ویژگی‌‌های ساختار مطلوب پرداخته  شده  و برخی نمونه‌‌‌های عملی در مسیر ایجاد چنین ساختاری مورد اشاره قرار می‌‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)