تحولات تاریخی شیوه‌‌های تدریس و آموزش

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

برنامه آموزشی هر کشور مبتنی بر نوعی نگرش به فرایند رشد و شیوه یادگیری انسان است، که از تولید نیروهای انسانی مورد نیاز کارخانجات صنعتی تا رشد همه جانبه نیروهای بالقوه انسان را شامل می‌‌شوند. امروز بسیاری از صاحب‌‌نظران نقائص ساختار و برنامه آموزشی را یکی از عوامل پایه در مشکلات اجتماعی و صنعتی کشور می‌‌‌دانند و همزمان راه حل بخش عمده‌‌ای از مشکلات را نیز در رشد و ارتقای این ساختار می‌‌بینند. ساختار آموزشی ما مبتنی بر چه فرض‌‌هایی در مورد انسان است؟ این ساختار چه زمانی و چگونه به وجود آمد؟  و تا چه حد از تجارب پیشینه غنی علمی کشور بهره‌‌مند است؟

Stand_Mindfulness9(historyofEducation)

در این سخنرانی ، کوشش خواهد شد در راستای یک نقد سازنده از ساختار آموزشی امروز کشورمان، ریشه‌‌ها و تاریخچه شکل‌‌گیری شیوه های امروزی آن مورد بررسی قرار گیرد، در این مسیر  ابتدا  دیدگاه های حکمای ایرانی مسلمان در زمینه مسئله رشد و آموزش و سپس تحولات  نظریه‌‌های  آموزشی در کشورهای صنعتی  به اختصار مرور می‌‌شود.همچنین در بحثی تاریخی به پیشینه علمی و آموزشی ایران پرداخته می‌‌شود  و چگونگی شکل‌‌گیری ساختارهای رسمی امروزی و  شیوه‌‌ه‌‌های جاری در تدریس و ارزشیابی  مطرح می‌‌گردد. نهایتاً برخی از تلاش‌‌‌های صورت گرفته در چند دهه اخیر برای انطباق بیشتر ساختار آموزشی با نیازهای ملّی، و افق آينده مورد بحث قرار خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)