تلویزیون و انگاره‌‌‌‌سازی

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

بر اساس یکی از ارزیابی‌‌های موجود، در کشور ما هر کودک به طور میانگین ۳۶ ساعت در هفته با تلویزیون به سر می‌‌برد، و در مقابل تنها ۲۰ دقیقه با پدر خود به تبادل می‌‌نشیند. تلویزیون شاید  به طور میانگین ۱/۳ وقت روزانه ما را به خود اختصاص ‌‌دهد، و به نظر می‌‌رسدمجاری ارتباطی یا اطلاعاتی جدیدتر نیز از نفوذ آن در زندگی ما نکاسته‌‌اند.

Stand_Mindfulness14(TVandSchemas)

آثار اجتماعی و روان‌‌شناختی تلویزیون و صنعت تصاویر متحرک، بسیار گسترده‌‌تر از چیزی است که تصور می‌‌شود. تلویزیون تا عمیق‌‌ترین زوایای حریم خصوصی ما وارد می‌‌‌شود و به علّت ماهیت یک‌‌سویه و شتابزده اطلاعات، فرصت تحلیل، سنجیدن، و واکنش به اطلاعات دریافتی را از ما می‌‌گیرد و ما را به تسلیم وا می‌‌دارد.

در این سخنرانی با دیدی روان‌‌شناسانه به تلویزیون پرداخته می‌‌شود، نشان داده می‌‌شود که چگونه برنامه‌‌های تلویزیونی بی آن‌‌که متوجه باشیم، تصوّر ما را از رفتارهای “درست” در حوزه خانواده و جامعه می‌‌سازند، و چگونه انگاره‌‌ها و تصویر ما را از خوشبختی شکل داده و نسبت به گذشته دستخوش تغییر ساخته اند، در حالی که بسیاری از این انگاره‌‌ها با واقعیت و طبیعت ما فاصله دارند.

در بخشی از سخنرانی با رجوع به آرای برخی از منتقدین جوامع صنعتی، نقش تلویزیون در تبدیل جمعیت جوانان این جوامع و سایر جوامع هدف به یک بازار مصرف جدید، و تأخیر قابل توجه در رشد روانی آنان مورد اشاره قرار می‌‌گیرد و بر لزوم مجهز شدن به مهارت‌‌های ضروری عصر  حاضر، و نحوه مدیریت اطلاعات دریافتی  تأکید و راهکارهایی در این زمینه ارائه می‌‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)