در مسیر پویایی

انتشار یافته در تاریخ: 21 مارس 2011

محور مطالب کتاب: هر روز صبح ما به دانشکده می آییم، و برنامه روزانه را دنبال می کنیم. به کلاس می رویم و درس می دهیم و درس می گیریم و بازمی گردیم. به نظر می رسد دانشگاه و شیوه های رایج در آن؛ از جمله روش های تدریس، ساختار اداری و شیوه های ارزشیابی، کم و بیش ثابت مانده اند و هر یک از ما نیز بیشتر به وظایف رسمی خود بسنده می کنیم. این در حالی است که نیازهای ما با گذر زمان شکل جدیدی به خود گرفته است و در شرایط امروز، پرورش نسلی پرانگیزه، پویا و هدفمند، محتاج توجه ویژه مدیریتی به برخی نیازهای روانی و مدیریت فضای انسانی دانشکده است. در این کتاب بیشتر بر فضای دانشکده و نیازهای انسانی آن تمرکز شده است. نیازهای روان شناختی جوانان برای پویایی علمی و اثر عوامل مختلف محیطی و ارتباطات انسانی در دانشکده در ارتباط با این نیازها تحلیل شده است. برخی از نتایج تحلیلی با نظرسنجی از دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفته اند و نتایج پرسش نامه ها مویّد نیاز به تحوّل در سازوکارهاست.

 Book_DarMasirPooyaee_90

دریافت فصل دوم کتاب

حیطه: روان شناسی انگیزش، آسیب شناسی، نیازهای جوان امروز.

بخشی از سرفصل های کتاب:

فصل اول. فضای انسانی دانشگاه: تعریف فضای انسانی و مفاهیم مربوطه.

فصل دوم. عوامل موثر در پویایی، انگیزه علمی و سلامت روان دانشجويان: زیربنای روانشناختی،  نقش فضای دانشکده در پویایی دانشجویان، عوامل مؤثر در نیازهای روانشناختی پویایی (امنيت ذهني، احساس ارزشمند بودن،…)، هدف و الگو، آسیب شناسی دانشجویان سال اول، پیشگیری از آسیب ها: نقش خانواده، مرکز مشاوره، و  دانشکده،،…

فصل سوم. بهینه سازی فضای انسانی، نظرسنجی از دانشجویان: رابطه استاد و دانشجو، وابستگی احترام به نمره، نقش مثبت و منفی امتحان در رشد علمی، …

اولین انتشار در دانشگاه علم و صنعت ایران، چاپ بهار ۱۳۹۰.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)