مثبت گرایی و شادمانی درونی

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

نگرش منفی، با کاهش انرژی روانی انسان،و تحت تأثیر قرار دادن تفسیر او از مشاهدات روزانه، زمینه نوعی احساس عدم رضایت را در انسان فراهم می‌‌کند و او را از شادمانی درونی محروم می‌‌سازد. از طرفی نگرش منفی سبب می‌‌شود فرد بیش از پیش تنها بر جنبه منفی هر پدیده تمرکز نموده، و پس از مدّتی با غفلت از جنبه‌‌های مثبت، به اشتباه نگرش کاملاً منفی خود را واقعیّت تصور کرده، و در نتیجه هر روز بیشتر و بیشتر از دنیای واقعی فاصله بگیرد.

Stand_Mindfulness3(PositiveBias)

منفی‌‌‌‌نگری تبعات دیگری نیز در خانواده  دارد، از جمله آن‌‌که فرزندان ما را نسبت به آینده خود در جامعه‌‌ ناامید می‌‌سازد، و روحیه تلاش و جویندگی را از بین می‌‌برد.

در این سخنرانی عوامل گرایش به افکار و نگرش‌‌های منفی مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. نشان داده خواهد شد که نگرش منفی با واقع‌‌بینی فاصله دارد و افراد مثبت‌‌نگر زمینه مساعد‌‌تری برای درک واقعیّات دارند. با اشاره به یافته‌‌های روان‌‌شناسی مثبت‌‌گرا، به ارتباط احساس خوشبختی و طرز نگاه ما به دنیای بیرون پرداخته می‌‌شود. از جمله نگرش‌‌های مهم، نوع نگاه ما به لذّت‌‌ها و سختی‌‌‌ها در زندگی است. در نهایت نشان داده می‌‌شود که چگونه مثبت‌‌نگری مبتنی بر تعقل (و واقع‌‌گرایانه) به گسترش احساس رضایت درونی در ما یاری می‌‌رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر
تصویر استاد در حال سخنرانی

احیای ارزش‌های خانواده و دفاع از جامعه خانواده‌محور، و در یک کلام ترویج خانواده سالم به عنوان راهکار اصلی سلامت اجتماع، وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می‌دهد، و سابقه‌ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش‌های اجتماعی از خانواده سرچشمه می‌گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل مؤثر بیماری‌های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان‌پذیر خواهد بود.

کتاب اخیر ایشان «خانواده در تندباد»، به ریشه‌یابی عمیق آسیب‌های خانواده در عصر ما و راه‌حل‌های خروج از این آسیب‌ها می‌پردازد. ایشان در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 عهده‌دار ریاست مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده‌اند.

با اعتقاد به ضرورت گفتگوی اساتید با یکدیگر و همگرایی در بینش‌های اجتماعی و سیاسی آنان، ایشان از یاری‌دهندگان و احیاکنندگان هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه بودند. وجه بارز دیگر در فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به‌ویژه آموزش عالی و دانشگاهی است، و کتاب تحلیلی استاد با نام «مدیریت تحول‌گرا در دانشگاه» برآمده از سال‌ها تحقیق و تجربه در این حوزه است.

ایشان تا سال 1403 به عنوان مشاور معاونت فرهنگی و یا مشاور ارشد رئیس در دانشگاه‌ها فعالیت کرده‌ و بر نظریه پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تأکید می‌کنند. اغلب مخاطبان دانشگاهی ایشان را با سخنرانی‌هایشان می‌شناسند، که تلاش شده در این سایت به‌صورت منظم ذخیره و آرشیو گردد.

کتاب‌های اخیر
(کلیک برای اطلاعات بیشتر)