مثبت گرایی و شادمانی درونی

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

نگرش منفی، با کاهش انرژی روانی انسان،و تحت تأثیر قرار دادن تفسیر او از مشاهدات روزانه، زمینه نوعی احساس عدم رضایت را در انسان فراهم می‌‌کند و او را از شادمانی درونی محروم می‌‌سازد. از طرفی نگرش منفی سبب می‌‌شود فرد بیش از پیش تنها بر جنبه منفی هر پدیده تمرکز نموده، و پس از مدّتی با غفلت از جنبه‌‌های مثبت، به اشتباه نگرش کاملاً منفی خود را واقعیّت تصور کرده، و در نتیجه هر روز بیشتر و بیشتر از دنیای واقعی فاصله بگیرد.

Stand_Mindfulness3(PositiveBias)

منفی‌‌‌‌نگری تبعات دیگری نیز در خانواده  دارد، از جمله آن‌‌که فرزندان ما را نسبت به آینده خود در جامعه‌‌ ناامید می‌‌سازد، و روحیه تلاش و جویندگی را از بین می‌‌برد.

در این سخنرانی عوامل گرایش به افکار و نگرش‌‌های منفی مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. نشان داده خواهد شد که نگرش منفی با واقع‌‌بینی فاصله دارد و افراد مثبت‌‌نگر زمینه مساعد‌‌تری برای درک واقعیّات دارند. با اشاره به یافته‌‌های روان‌‌شناسی مثبت‌‌گرا، به ارتباط احساس خوشبختی و طرز نگاه ما به دنیای بیرون پرداخته می‌‌شود. از جمله نگرش‌‌های مهم، نوع نگاه ما به لذّت‌‌ها و سختی‌‌‌ها در زندگی است. در نهایت نشان داده می‌‌شود که چگونه مثبت‌‌نگری مبتنی بر تعقل (و واقع‌‌گرایانه) به گسترش احساس رضایت درونی در ما یاری می‌‌رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.