حافظه و ساختار اطلاعات در ذهن

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

بخش عمده‌‌ای از قوای یادگیری انسان متکی به حافظه اوست. حافظه انسان چگونه می‌تواند مشاهدات و اطّلاعات او را نگاه دارد، و در هنگام نیاز آن‌‌ها را مجدّداً در ذهن انسان به حرکت درآورد؟ ساختار ذخیره اطّلاعات در حافظه ما چگونه است؟ چگونه است که گاه اطّلاعاتی از گذشته دور به وضوح در ذهن ما نمایان می‌‌شود، و چگونه گاه وقایعی از خاطرات نزدیک را فراموش می‌‌کنیم؟

Stand_Mindfulness5(Memory)

در این سخنرانی دانش موجود درباره حافظه مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. پس از توجه به بخش‌‌های مختلف حافظه مانند حافظه‌‌های حسّی، کوتاه مدت و بلند مدت، به ساختار اطّلاعات در حافظه پرداخته و نشان داده می‌‌شود که ذهن ما چگونه از الگوهای فکری و شناختی ثابتی (موسوم به طرحواره‌‌ها) و تصویرهای نوعی از پدیده‌‌های مختلف (تصورات قالبی) برای ذخیره مشاهدات و فراخوانی سریع آن‌‌ها استفاده می‌‌کند، و رابطه بین طرحواره‌‌ها با رفتارهای خودکار (بدون فکر)، پیش‌‌داوری‌‌‌ها، و بروز اشتباه در بازخوانی خاطرات و روایت آن‌‌ها بررسی خواهد شد. همچنین به مبحث فراموشی و به یاد آوری اشاره خواهد شد؛ این که چه دلایل و عواملی برای فراموش کردن  وجود دارد، و چه عواملی باعث یادآوری می‌‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.