کار و رضایت درونی

انتشار یافته در تاریخ: 4 نوامبر 2013

کار بی‌‌شک اساس رشد و سازندگی هر جامعه‌‌ای است. امّا نگاهی به نحوه اداره مشاغل گوناگون در جامعه ما، نشان می‌‌دهد که بسیاری از اصحاب مشاغل، به  کار خود  به عنوان یک اجبار معیشتی می‌‌نگرند؛ امری که شاید از قناعت  به حداقل‌‌ها در اجرای کار و رفع تکلیف، یا کم‌‌‌رونقی و کم‌‌جلوه بودن برخی محیط‌‌های کاری مشهود باشد. بی‌‌شک این کم‌‌حوصلگی صرفاً محصول شرایط اقتصادی نیست، و بخش عمده‌‌ای از آن ناشی از  نوع نگاه و ارزشگذاری ما نسبت به “کار”  است.

Stand_Work

در عین حال، گروهی نیز هستند که با علاقه به کار خویش، کار را به خاطر ارزشی که به کار نسبت می‌‌دهند با احساس هدفمندی، تعهّد و مسئولیت دنبال می‌‌کنند و رویکردی حداکثری در ارائه خدمت دارند، اینان از کار خود لذّت می‌‌‌برند و زمان کار را جزئی از  شور و نشاط زندگی  خود می‌‌بینند.

در این سخنرانی نگاه جدیدی به کار ارائه می‌‌گردد. رسیدن به رضایت درونی در کار، گاه نیازمند نوعی تغییر نگرش به کار است. چگونه می‌‌توانیم نگاه خود را به کار تغییر دهیم؟ از سوی دیگر به ریشه‌‌های تاریخی برخی پدیده‌‌‌های اجتماعی مانند کم‌‌ارزش بودن کار، تحقیر برخی مشاغل، و ضعف رابطه تحصیل با کار  و   نیازهای اجتماع و در مقابل آن توجّه نامعقول به مدارک تحصیلی به عنوان پرستیژ اجتماعی  پرداخته شده و برخی از ضرورت‌‌های برنامه‌‌ریزی برای ارزش یافتن کار در جامعه مطرح می‌‌‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.