تلویزیون و انگاره‌‌‌‌سازی

انتشار یافته در تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۲

بر اساس یکی از ارزیابی‌‌های موجود، در کشور ما هر کودک به طور میانگین ۳۶ ساعت در هفته با تلویزیون به سر می‌‌برد، و در مقابل تنها ۲۰ دقیقه با پدر خود به تبادل می‌‌نشیند. تلویزیون شاید  به طور میانگین ۱/۳ وقت روزانه ما را به خود اختصاص ‌‌دهد، و به نظر می‌‌رسدمجاری ارتباطی یا اطلاعاتی جدیدتر نیز از نفوذ آن در زندگی ما نکاسته‌‌اند.

Stand_Mindfulness14(TVandSchemas)

آثار اجتماعی و روان‌‌شناختی تلویزیون و صنعت تصاویر متحرک، بسیار گسترده‌‌تر از چیزی است که تصور می‌‌شود. تلویزیون تا عمیق‌‌ترین زوایای حریم خصوصی ما وارد می‌‌‌شود و به علّت ماهیت یک‌‌سویه و شتابزده اطلاعات، فرصت تحلیل، سنجیدن، و واکنش به اطلاعات دریافتی را از ما می‌‌گیرد و ما را به تسلیم وا می‌‌دارد.

در این سخنرانی با دیدی روان‌‌شناسانه به تلویزیون پرداخته می‌‌شود، نشان داده می‌‌شود که چگونه برنامه‌‌های تلویزیونی بی آن‌‌که متوجه باشیم، تصوّر ما را از رفتارهای “درست” در حوزه خانواده و جامعه می‌‌سازند، و چگونه انگاره‌‌ها و تصویر ما را از خوشبختی شکل داده و نسبت به گذشته دستخوش تغییر ساخته اند، در حالی که بسیاری از این انگاره‌‌ها با واقعیت و طبیعت ما فاصله دارند.

در بخشی از سخنرانی با رجوع به آرای برخی از منتقدین جوامع صنعتی، نقش تلویزیون در تبدیل جمعیت جوانان این جوامع و سایر جوامع هدف به یک بازار مصرف جدید، و تأخیر قابل توجه در رشد روانی آنان مورد اشاره قرار می‌‌گیرد و بر لزوم مجهز شدن به مهارت‌‌های ضروری عصر  حاضر، و نحوه مدیریت اطلاعات دریافتی  تأکید و راهکارهایی در این زمینه ارائه می‌‌گردد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

استاد ساویز کار تخصصی خود را در رشته مهندسی آغاز کردند و پیشینه موفقی شامل بیش از بیست و پنج سال مدیریت تولید ماشین آلات صنعتی در کشور دارند. همزمان با توجه به گرایش عمیق به مطالعات انسانی، تحصیلات خود را در حوزه جامعه شناسی و سپس روانشناسی دنبال کردند. در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده و امروز ضمن ادامه تحقیقات خود، به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه به اجرای طرح هایی برای رشد پویایی و انگیزه علمی و سلامت دانشجویان مشغول هستند. علائق تحقیقاتی ایشان در حال حاضر در حوزه روانشناسی خانواده ، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی و فضای انسانی دانشکده ها و ارتباط ساختار و کیفیت آن ها با انگیزش و سلامت فراگیرندگان است. ایشان هرروزه سهم مهمی از وقت خود را به مطالعه و ارائه مشاوره اختصاص می دهند.