رشد و سلامت فرزندان در دوران مدرسه

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

در اولین قسمت از سخنرانی‌‌های مربوط به والدین و اولیای مدرسه، سخن از خانه آغاز می‌‌شود. واقعیت آن است که در دوران ما، بیشتر خانواده‌‌ها فرزندان خود را تربیت نمی‌‌کنند، بلکه تنها فرزندان خود را “بزرگ” می‌‌کنند. علاوه بر این، تصویری که بخش قابل توجهی از خانواده‌‌ها برای سعادت فرزندانشان ترسیم می‌‌کنند، عمدتاً فردی است و در عناصری مانند احساس مسئولیت اجتماعی، اتصال با جامعه و از خود گذشتگی کم‌‌رنگ است، و این پایه بخش عمده‌‌ای از مشکلات اجتماعی امروز ماست.

Stand_School1_Roshd vaSalamate

در این سخنرانی چند محور مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت: خانه چگونه جایی است و فضای روابط خانواده چگونه بر رشد فرزندان اثر می‌‌گزارد؟ انسان‌‌های شاخص و ارزشمند و اثرگزار در جامعه بشری محصول چه نوع خانواده‌‌هایی هستند؟ والدین برای پرورش جوانانی متفکر، دارای اعتماد به نفس و مستقل بایستی چه مواردی را “ارزش” قلمداد نمایند؟ علاوه بر این موضوعات، در خصوص تفاوت انتقاد سازنده با نگرش منفی به جامعه سخن گفته، و به آثار مخرّب پالس‌‌های منفی والدین در موفقیت‌‌های آینده فرزندان اشاره می‌‌‌شود و رویکرد مناسب خانواده در خصوص رسانه، رفت و آمد‌‌ها با اقوام و دوستان مورد تحلیل قرار می‌‌گیرد. نهایتاً به نقش خانواده در حل مشکلات درسی اشاره می‌‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.