خانواده و نوجوان

انتشار یافته در تاریخ: 3 نوامبر 2013

بخش چهارم از مبحث خانواده، بر دوران نوجوانی فرزند متمرکز می‌‌شود. جمعیّت قابل توجهی  از والدین از فقدان رابطه قوی و درک متقابل بین خود و فرزندان شکایت دارند. گروهی نیز این فاصله را از ویژگی‌‌های گریزناپذیر عصر حاضر می‌‌دانند.  امّا آیا به راستی این والدین راه درستی را در تربیت فرزندان طی کرده‌‌اند؟ آیا صَرف تأمین امکانات برای رشد فرزندان کافی است؟ واقعیت آن است که آن چه از دید نوجوان “پدری کردن” را معنا می‌‌کند، داشتن وقت مشترک با پدران  است .

Stand_Family4(family&Teen)

در این سخنرانی، مراحل و نیازهای طبیعی رشد نوجوان در این دوره مرور می‌‌شود، و نشان داده خواهد شد که اگرچه عصر حاضر با برخی از ویژگی‌‌های خاص جوانان این عصر مرتبط است، اما با شناخت این ویژگی‌‌ها، و توجه به نیازها، و البته با صرف وقت و عشق، می‌‌توان مسیر بین فرزند و والدین را با موفقیت طی نمود و  فاصله والدین و فرزندان به هیچ وجه یک ویژگی گریزناپذیر عصر و زمانه نیست! علاوه بر این، به مسائلی از قبیل حدود آزادی و کنترل در تربیت، نحوه مواجهه با رفتارهای ناپسند و طرز برخورد با خشم نوجوانان اشاره خواهد شد.    در این سخنرانی به این سوال پرداخته می‌‌شود که چگونه می‌‌توان در وقت‌‌های مشترک، دنیایی مشترک ساخت که بقای یک رابطه سرشار را بین والدین و فرزندانی مستقل و مسئول  نوید می‌‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلاش علمی خستگی‌ناپذیر

خانواده سالم، احیای خانواده، و جامعه خانواده محور وجه بارز کار علمی استاد را تشکیل می دهد، و سابقه ای بیش از چهل سال را در تحقیق و مشاوره رقم زده است. در نگرش ایشان، ارزش های اجتماعی از خانواده سرچشمه می گیرد و خانواده منبع رشد اخلاقی جامعه است، و حل موثر بیماری های اجتماعی با توجه به محوریت خانواده سالم امکان پذیر خواهد بود. ایشان در فاصله سالهای 1386 تا 1390 عهده دار مدیریت مرکز مشاوره روانشناختی دانشگاه علم و صنعت و نیز مشاور دانشکده مهندسی برق در ارتقای فضای انسانی و پیشرفت علمی بوده اند. وجه مهم دیگر فعالیت علمی و تخصصی ایشان، حوزه جوانان، و روانشناسی اجتماعی و محیطی با تکیه بر محیط‌های آموزشی، به خصوص آموزش عالی و دانشگاهی است. امروز ایشان به عنوان مشاور ارشد رئیس دانشگاه شاهد، و نیز به عنوان مشاور اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت برای پیشرفت علمی بر مبنای ارتقای فضای انسانی تلاش می کنند. ایشان معتقدند که انگیزه قوی و ارتباطات سالم انسانی در میان اعضای دانشگاه، کلید تحرک علمی است و بیدار کردن انگیزه های خفته جوانان، به معنای فعال ساختن ظرفیت های نهفته دانشگاه برای تاثیرگزاری در کشور است.